G & O - Courant
P.D. G.

„Try-out" Herman van Veen was succesvol

14 december 1974

LOCHEM. — De Utrechtse caberetier Herman van Veen (of zo u wilt de ciown met de grote C Herman van Veen uit Utrecht) heeft gisteravond in de Lochemse Schouwburg aan de Oosterwal voor een vrij talrijk overwegend jeugdig publiek zijn nieuwste theaterproduktie „En nooit weerom" uitgeprobeerd. Hst was een succesvolle „try-out" (die term schijnt in ons landje al aardig ingeburgerd) met hoogtepunten voornameljk in het tweede gedeelte, zoals „Kom hier Rosa" en „Wisse de Dood".


Het Is een tijdje stil (hoewel... .) geclowneske cabaret programma's "Harlekijn". "Dit kan er gebeuren" en "Herman van Veen en de Contraband" stortte hij zich op het schrijven en regisseren van het toneelstuk „De Spinse".
Het succes van dit toneelspel was niet bepaald daverend. Van daar misschien dat hij met rasse schreden (en terecht) is teruggekeerd op het van hem bekende terrein, dat van het clowneske cabaret. Vol dynamiek was ie er weer, van vleierige romantische leidjes tot en met rondborstig zowel als ingetogen gesproken dichterlijke teksten. Daar tussendoor functioneel (want zo heet dat tegenwoordig) gespring en gedans. Van Veen's grote tekortkoming (dat bleek gisteravond opnieuw) is, dat hij nogal eens de neiging heeft het publiek in verlegenheid te breng gen.

Hij staat op de planken, werkt zijn overigens bijzonder knappe programma af, maar vergeet daarbij het publiek. Maar misschien hoort dat erbij, zoals ook het plotse verdwijnen voor de pauze.
Praktisch iedereen in de zaal zat zich in stilte af te vragen: is het nou tijd voor een kop koffie of niet? 't Bleek inderdaad zover te zijn. . . . . Het bordje ..PAUZE" werd in ieder geval een minuutje of wat later verlicht. Eenzelfde geintje lapte hij aan het slot van „En nooit weerom", alleen kwam hij toen na enige tijd te zijn verdwenen nog even vertellen, dat het ..afgelopen" was.

Toch is "En nooit weerom" een fijn programma, zeker voor de echte Van Veen-fans, Ik heb althans genoten. Muzikaal zat het allemaal goed in elkaar (een pluim voor de begeleiding) en de teksten van sketches en liedjes waren van goed gehalte.

Ik geloof dan ook stellig dat ,,En nooit weerom" het in de Nederlandse theaters wel zal maken.