Philips Koerier

KINDERMUSICAL IN HET POC

"Sheriff zonder schoenen"

14 maart 1970

In een stijlvol verbouwde boerderij aan de Stevelsebaan te Riethoven repeteren kinderen van zes tot veertien, vijftien jaar aan de kindermusical 'De Sheriff zonder schoenen' die op 2 april in het POC in première gaat. De mogelijkheid bestaat dat er ook elders voorstellingen worden gegeven, ten bate van Unicef, het kinderfonds van de Verenigde Naties.


De musical is geschreven door Riwka Bruining, die vorig jaar ook succes oogstte met 'De Appel'. eveneens in het POC. Veel kinderen die daarin optraden, doen ook nu weer mee. De muziek is van Jimmy Watson die deze zelf zal uitvoeren op Philicorda. De muzikale begeleiding zal verder bestaan uit gitaar en accordeon.

De regie van de kindermusicai wordt gevoerd door mevrouw Pam Henning (indertijd verbonden aan het ABC-cabaret) die ook de decors maakte. Over het regisseren zegt zij: 'We werken helemaal vanuit de kinderen — we kijken wat ze kunnen en dat halen we dan naar voren — eerst laten we hen dus iets doen met improviseren en dan gaan we het wat bijschaven.' Werken met kinderen is uiteraard wel 'woeliger' dan met ouderen, maar als ze eenmaal bezig zijn dan vinden ze het geweldig — en niets is dan verschrikkelijker, dan wanneer er een repetitie uitvalt.'

Er wordt nu elke week gerepeteerd in de boerderij, die door de architecten A. M. Weekers en J. Vedders is omgetoverd in een sfeervolle jeugdzaal. Op langere termijn zal er nog het een en ander aan bet interieur worden gedaan, teneinde het gebouw te maken tot een klein cultureel centrum waar ook bij voorbeeld exposities gehouden kunnen worden.


Herman van Veen


De eindregie van 'De sheriff zonder schoenen' heeft cabaretier Herman van Veen die in Amsterdam (samen met Riwka Bruining) ook de musical De Regenboog brengt voor wat oudere kinderen. Herman van Veen, indertijd muziekonderwijzer aan lagere en middelbare scholen, heeft prettige ervaringen opgedaan bij het werken met kinderen: 'Ik denk zelf dat het beter gaat dan met grote mensen: ze nemen meer aan, staan voor alles open en zitten niet vast aan bepaalde meningen. Die openheid, dat vrij-zijn, dat hebben kinderen heel sterk — en juist dat geen remmingen hebben in je crea- tieve uitingen, daar kun je zelf ook nog iets van leren.'