Nieuwe Nrd Holl Krant
MARTIHA DIRKMAAT-PLANTING

Erik van der Wurff componist bij NKT

14 jan 1993

Musicus, componist en arrangeur Erik van der Wurff is een drukbezet man. Hij schreef de muziek voor de nieuwe musical Toffe Tom- mie Zorgenloos van het Nederlands Kinder Theater uit Purmerend, maar kan zaterdag niet bij de première in De Purmaryn aanwezig zijn. "Jammer, maar ik ben in Duitsland voor een optreden met Herman van Veen. Ik werk vanaf mijn conservatoriumtijd al met hem samen. , In 1969 zijn we beiden beroeps geworden. Voorstellingen met hem zijn vaak twee jaar van tevoren afgesproken. Ze staan bovenaan mijn lijst van werkzaamheden, de rest beweegt zich daaromheen."


"De premièreavond moet voor de kinderen dè avond worden", vindt Van der Wurff. "Een grandioze ontlading. Het NKT is voor mij een soort hobby. Ik kan vrijwel volledig mijn eigen gang gaan. De enige beperking die ik heb is de tekst van Manja Siebrecht. Elk liedje heeft zijn eigen stemmingsbeeld, een sfeer waarin ik me moet verplaatsen. Daarnaast moet ik me bewust zijn van de spanningsboog van het theater. Het script wijst uit waar het tempo hoog moet zijn. Ook bouw ik rustmomenten in. De opening moet het nog ongeconcentreerd publiek direct boeien, de finale komt het best tot zijn recht met een dynamisch einde."

Momenteel besteedt Van der Wurff zestig procent van zijn tijd aan componeren. "Ik werk overal, ook in de auto. Dan analyseer ik hele opera's en symphonieën en ontwikkel ik thema's voor mijn eigen werk. Muziekstukken van componisten uit de Laat Romantiek zorgen de laatste tijd voor voeding en inspiratie." Hij vervolgt: "Stel, ik heb een thema in mijn hoofd en iemand zet de radio aan. Pats. In een klap is alles gewist. De laatste jaren heb ik het vermogen ontwikkeld om de stukjes, die ik in mijn hoofd heb klaargepuzzeld, dagen later nog op te roepen." De componist wijst naar zijn hoofd. "Er bestaat hier een vaag opslaggebied, dat ik kan hanteren als een soort schetsboekje. Voor een componist geldt hetzelfde als voor een schaker. Is de opening niet goed, dan krijg je in een later stadium de consequenties op je bord."

Eenzaamheid

In Zijn studio in Bilthoven klinkt het geluid van synthesizers; de opening van het eerste deel van een muziekstuk waar de componist kort geleden in een Franse kuststreek mee begon. De muziek gaat over tijdloosheid en de kracht van natuurelementen. De componist verklaart de keus voor synthesizers: "Je kunt er fantasieën mee uitvoeren, dingen mee boven halen die nog niet helemaal bewust zijn. Het geluid dat je nu hoort heeft voor mij alles te maken met gesteente. De ongerepte natuur die ik aantrof - oude rotspartijen, ijsvogels en een beekje - heeft me beïnvloed. De voorwaarde om deze compositie - er moeten nog vier delen volgen - af te ronden i£ absolute eenzaamheid. Ik heb geen haast. Het mag best over twintig jaar klaar zijn."

Van der Wurff studeerde op het conservatorium piano, dwarsfluit en contrabas, maar houdt zich al veertien jaar intensief bezig met synthesizers. De verwachting is dat voortschrijdende technische ontwikkelingen over twintig jaar bete re elektronische instrumenten, zal opleveren. Maar voor de eigen muziek verwacht Van der Wurff dan slechts marginale verschillen. "Ik heb vastgesteld dat mijn muziek een constante factor heeft. Kennelijk ben ik steeds op zoek naar eenzelfde kleur in geluid."
"Wil je me kunstenaar noemen, dan beweeg ik me vooral op het terrein van de toegepaste kunst. Vrijwel al mijn werktijd zit in opdrachten." Van der Wurff maakte arrangementen voor Robert Long, Frans Halsema, Henk Elsink en Jasperina de Jong en schreef muziek voor stripfiguur Alfred J. Kwak. Ook componeerde hij muziek bij de speelfilms Van de koele meren des doods (1982) en Cis- ke de Rat (1984).

Flexibel

"In opdracht werken heeft veel voordelen. Je kunt uitgaan van een duidelijk gegeven en het principe formuleren waaraan je moet beantwoorden. Ik ben flexibel en vind het boeiend me steeds te verplaatsen binnen een wisselend kader.
Wanneer je dertig jaar in het vak zit, heb je een grote dosis ervaring opgebouwd. Je wordt steeds praktischer. Het is niet zo dat het werk je makkelijker afgaat, wel wordt het je sneller duidelijker op welke manier je het doel het beste kunt bereiken." Van der Wurff zegt er niet mee te zitten muziek te componeren in de geest van Mendelssohn of Rachmaninov wanneer hem dat wordt gevraagd. "Zoiets doet zich voor als bij de ruwe filmmontage klassieke muziek is gebruikt. Op basis van de emotie die zo'n prelude van Rachmaninov bij mij teweegbrengt, schrijf ik dan een volledig nieuw werk. Qua gevoel is er sprake van eenzelfde vertrekpunt, het eindprodukt verschilt. Je kunt muziek van anderen als uitgangspunt nemen, maar je moet natuurlijk wel bij jezelf uitkomen."

In het muzikale bestaan van Erik van der Wurff wisselen perioden van reizen, schrijven en opnamen maken elkaar voortdurend af. De musicus is er zeker van dat niets leuker is dan een toernee, maar niets dodelijker dan een lange toernee. "Daar raak je geestelijk beschadigd van. Juist die afwisseling houdt voor mij al die onderdelen bijzonder levend."


NKT veel op tv

Het Nederlands Kinder Theater uit Purmerend zal de komende tijd geregeld op de tv te zien zijn. Zondagochtend treedt het gezelschap op bij Telekids met een aantal liedjes uit de musical Toffe Tommie Zorgenloos. Opnamen daarvoor zijn vorige week zaterdag reeds gemaakt. Gisteren was een ploeg van RTL 4 in de NKT- theaterschool om de lessen op te nemen. De opnamen hiervan worden zaterdag 23 januari in Telekids uitgezonden. De NOS komt aanstaande zondag naar Purmerend. Voor het programma Klokhuis worden repetities in de theaterschool met de camera vastgelegd en in Theater De Purmaryn fragmenten van de matineevoorstel- ling van Toffe Tommie Zorgenloos.




MARTIHA DIRKMAAT-PLANTING