Utrechts Nieuwsblad

Vijftien jaar Van Veen op dubbelalbum



13 oktober 1984
Cabaret-elpees en platen waarop theaterprogramma's zijn te beluisteren vallen meestal niet onder de noemer "best-seller". Of het moet gaan om Oudejaarsconférences zoals Wim Kan die jaren achtereen hield en waarvan de platen goed verkochten, daags na het televisieoptreden. Altijd ontstond een piek in de verkoop, daarna stortte de handel in. Een maand na dato lagen de elpees hooggestapeld in de uitverkoopbakken. Sterk afgeprijsd en een prijstrekker voor hen, die hun aankoop hadden uitgesteld.


Liedjeselpees van vaderlandse kleinkunstenaars doen het over 't algemeen beter. Soms zelfs aanzienlijk beter. Neem de elpee "Vroeger of Later" van Robert Long of om dichter bij huis te blijven "Signalen" van Herman van Veen.

Nog geen half jaar later verschijnt van deze theaterclown met de mooie stem een dubbelalbum met live-opnamen die een periode van vijftien jaar bestrijken. „Het een en ander" luidt de titel van de twee zwarte schijven. Aardig detail is dat een groot deel van het repertoire op deze vier plaatkanten nooit eerder op de plaat werd uitgebracht. De opnamen voor „Het een en ander" werden op verschillende plaatsen in Nederland én daarbuiten gemaakt: theater Carré in Amsterdam, de Koninklijke Elisabethzaal in Antwerpen, het C.C.H, in Hamburg, de Stadsschouwburg in Utrecht en het Ambassador Theatre in New York.
Herman van Veen is van alle markten thuis of beter gezegd hij voelt zich in veel landen op z'n gemak. Vooral het Duitse publiek bespeelt de Nederlandse theaterman heel knap. Dit publiek waardeert zijn grappen, grollen en liedjes en bezoekt de voorstellingen die Van Veen er met grote regelmaat geeft, massaal. Het Broadway-avontuur, twee jaar geleden, liep uit op een grote teleurstelling.
Het publiek bleef weg. Van Veen heeft zich er niet door uit 't veld laten slaan. Hij volhardt in zijn streven ooit het Amerikaanse publiek te bereiken, want er bestaan plannen om te zijner tijd terug te keren naar New York.


Eén avond


Herman van Veen op de binnenkant van de hoes van zijn live-dubbelalbum over zichzelf:
„Op de Montessorischool kreeg ik van meneer Mok een viool, omdat ik altijd zat te fluiten en hij door de oorlog nog maar één gezonde arm had, kon ik dus mooi voor hem spelen. Het werd mijn leven: muziek maken en zingen, dansen en vertellen. Ik heb als het ware een waslijn gespannen tussen droom en werkelijkheid. Er zijn natuurlijk altijd meer dan voldoende mensen, die me duidelijk maken dat je geen waslijn aan een droom kunt vastknopen. En inderdaad stort alles wat ik daaraan ophang regelmatig boven op me en dan ga ik met veel plezier onderuit, want weet dat alleen in chaos als pinksterbloemen de liedjes bloeien". Zevenentwintig liedjes telt het album "Het een en ander". Het begint in zijn Harlekijntijd (1967) en eindigt in het heden, de hitsingle „hilversum III" (1984). Bekende titels zijn verder „Suzanne", „Uit elkaar", „Opzij" en „De bom valt nooit".
Een fraaie collectie live-opnamen van een artiest, die bovenal in het theater thuishoort. Of het zou verder op de draaitafel thuis moeten zijn. Ook die plaats misstaat Van Veen niet, zeker niet met dit live overzichtalbum.