HET VRIJE VOLK
ALE VAN DIJK

Omroep: geen interesse voor NOS-biografie Wim Kan...



13 september 1083
Waarom werd Wim Kan op de avond van zijn overlijden niet uitvoerig op het tv- scherm herdacht en wél op de radio?
Antwoord: Er lag bij de tv eenvoudig niets klaar.
"Alle omroepen hebben een soort claim op hun eigen meneer en bovendien is er voor kunstpersonen buitengewoon weinig belangstelling," zegt Rob Nahuisen, hoofd afdeling Biografieën van de NOS-televisie.



De actualiteitenrubriek "Hier en Nu", die donderdagavond op 't scherm, had hem nog wel even gebeld: "Heb je wat?"
"Nee."
"Laat dan maar."
Het NOS-journaal had nog wat in de archieven gevonden.
Was de VARA niet toevallig de vrijdagavond aan de beurt geweest om één van de tv-netten te vullen, dan hadden we misschien nog tv- avonden lang moeten wachten op Sonja Barend en regisseur Nico Knappert, die nu haastig waren opgetrommeld.

Op de dag, waarop de "dichter der dichters", Adrianus Roland Holst, was overleden lag er bij de NOS-tv "een perfecte biografie" gereed, samengesteld door Alfred Kossmann: "Geen omroep heeft er ooit naar geïnformeerd."
Opvallend in de VARA-tv-herdenking was, dat voornamelijk geput kon worden uit beelden van vier oudejaarsconferences van Wim Kan, van zijn optreden als Van Puthoven bij Koot en Bie en van zijn protest tegen de komst van Hirohito.

Méér beeldmateriaal van Kan bestaat er niet in de omroeparchieven.
De VARA had nog vorig jaar het plan een avondvullend tv-portret aan onze "grootste' conférencier" te wijden. Maar door allerlei misverstanden en ruzies kwam het er in Kans 71-ste levensjaar niet van.

"Kan heeft zijn hele leven de rol gespeeld van iemand. die stoeide met politieke motieven," typeerde Simon Carmiggelt zondagmorgen voor de "VARA-radio: Koot en Bie (VPRO) en Aad van den Heuvel (KRO) zijn in Kans leven de enigen uit de tv-wereld geweest, die hem de bruikbare gereedschappen aanboden ook eens buiten oudejaarsavond op tv te komen.

De "omroep" heeft de kijkers wat Kan betreft veel onthouden.
Geldt dat Kan alleen?
Nee.
Neem Wim Sonneveld en Toon Hermans.
Beiden poogden het buiten het "theater" met speelfilms: mislukt. Beiden probeerden het buiten hun theaterreportages in tv-specials: mislukt, omdat ds omroepen faalden het juiste creatieve gereedschap aan te bieden..

Met "Jongeren" als Herman van Veen en Freek de Jonge dreigt het dezelfde kant op te gaan: Van Veen kreeg naam als tv-artiest in series van regisseur Nico Knapper, maar "koos" vervolgens het theater. De Jonge probeerde het als "Neerlands Hoop" in een tv-lijstje. maar hieid het sindsdien bij theater en deze herfst bij zijn eerste speelfilm.
"Hilversum" biedt hen niet de helpende hand.

"Voor het hele veld van de cultuur is geen belangstelling," zegt Nahuisen. Hij heeft wel eens met de "Werkgroep Drama", waarin alle tv-afdelingen van de omroepen zijn vertegenwoordigd. een "boskwerk van kunstpersonen" doorgenomen.
Belangstelling: nul-kom-ma-nul.

Zo kwam het, dat er op de avond van zijn overlijden geen NOS-biografie van Wim Kan op de schermen verscheen.

Nahuissn gaat binnenkort "voor de twintigste keer" bepleiten, dat er op dit terrein bij de omroep wat moet veranderen: "Tot het moment komt, waarop ik zeg: Stikken jullie de moord, ik ga op eigen initiatief een aantal portretten vervaardigen."



ALE VAN DIJK