het Vrije Volk
Ale van Dijk

"Drie avonden in De Doelen,
dat is zeer uitputtend"

13 januari 1973

AMERSFOORT — Herman van Veen (27) doet in zijn Rotterdamse voorstellingen méér muziek dan elders in het land. "Dat komt doordat De Doelen zo'n fantastisch goede akoestiek, heeft", zegt de cabaretier.
Gistermiddag repeteerde hij met zijn groep speciaal voor de Rotterdamse voorstellingen in het Grand Theatre van Amersfoort, dat in het verleden wel eens gediend heeft als podium voor de nationale finale van het songfestival.
Zaterdagavond is De Doelen al geheel uitverkocht, voor zondagavond zijn er nog maar een paar kaartjes.



Het is voor het eerst dat Herman van Veen drie avonden in Rotterdam komt. De vorige twee keren, dat hij er was, trad hij twee avonden op. Nu ziet het er naar uit, dat hij best nog wat langer onder de Rotterdammers had kunnen blijven.
Van Veen: „Ja, maar ik wil niet van die langdurige reeksen in zo'n theater als De Doelen. In Carrge Amsterdam kan ik een maand, staan. Maar drie avonden Doelen zijn zeer uitputtend. Het is een heerlijke zaal, maar alles luistert zó nauwgezet, dat het verschrikkelijk inspannend is. Vooral met een voorstelling zoals ik die breng. Ja, ik geef me wel helemaal, natuurlijk."
„Hoe lang trek je nu me.t deze voorstelling door Nederland en België ?"
Van Veen: „Bij mij is elke voorstelling weer anders, zoals je weet. ledere dag verander ik om zo recent mogelijk te zijn. Je moet blijven actualiseren. Als je dat niet doet is wat je brengt al gauw verouderd. Ik formuleer alles wat ik breng ook elke dag weer beter. Met de basis-voorstelling ben ik nu zo'n halt jaar op pad."

„Je hebt nu al een hele tijd geen televisie meer gedaan. Blijf je dat volhouden ?"'
Van Veen: „Ik hou het voorlopig misschien nog wel jaren bij het theater. Ik heb er nog veel te doen! Trouwens, het rechtstreekse contact met mensen is het mooiste wat er is. Dat vind je niet in de tv-studio's. Bovendien is het aantal opnamedagen, dat je bij de tv toegewezen krijgt, veel te klein. Het is allemaal te georganiseerd en dan sta je op zo'n koude studio vloer. Ik denk eerder aan film.
Over een speelfilm van anderhalf uur doen ze vijf, zes, zeven maanden. Een tv-show moet er — hups — zo maar eventjes in twee opname-dagen op staan. Ik heb wat dat betreft vervelende ervaringen. Geef mij maar film.".

,,Je past je voorstellingen aan aan De Doelen?"
»Van Veen: „Dat doe ik altijd. Ik pas m'n programma, altijd aan aan mijn omgeving. In De Doelen is de akoestiek beter dan waar ook. Dan kun je veel met je muziek doen. Daarom repeteren we hier ook elke dag vanaf twee uur, speciaal voor die Rotterdamse voorstellingen".

„In België heb je destijds tijdens je voorstellingen je protestbrief naar aanleiding van je arrestatie in Oostende voorgelezen. Heeft dat nog moeilijkheden opgeleverd?"
Van Veen: „Ik heb het iedere voorstelling in België voorgedragen. Ik heb het niet op muziek gezet, daar was die tekst te lang voor. Er is nooit iemand de zaal uitgelopen. Logisch, want de mensen, die naar je komen kijken, sympathiseren., per definitie al een beetje met je, anders kwamen ze niet. Maar van buiten heb ik wel heftige reacties gehad. Nee, aanklachten of politie-optreden waren er verder niet meer het gevolg van' .

„Waar ga je na Rotterdam heen?'
Van Veen: „Naar Tilburg en dan kris-kras door het land. De hele maand maart in Carré, maar dat kan zo lang, omdat ze met bussen uit het hele land komen. In "Rotterdam komen vooral de Rotterdammers."