ROTTERDAMS DAGBLAD
Hans Beider

Herman van Veen geeft Doelen intimiteit van een huiskamer

12 okt 2000

Rotterdam - Zittend aan een klein tafeltje op een hoek van het podium vertelt Herman van Veen hoe hij als achtjarige jongen voor het eerst met zijn vader naar het badhuis mocht. "Mijn moeder gaf me een schone handdoek mee. Tegen mijn vader zei ze: gebruik jij Herman z'n handdoek maar.'


In simpele maar subtiele bewoordingen weet Herman van Veen precies te verwoorden hoe hij zich als achtjarige jongen voelde. "Daar stonden we dan. Twintig mannen en een pikkie van acht met kippenvel. Uit volle borst onder de douche te galmen. Begeleid door warm stromend Utrecht's leidingwater." Op zo'n moment weet Herman van Veen in de grote zaal van de Doelen een intimiteit te creëren van huiskamerformaat. Zijn stem lijkt alles aan te kunnen. Het ene moment ingetogen, bijna onverstaanbaar fluisterend. Het andere moment hard en helder, als een storm door de zaal razend.

Poëtische liederen als: 'M'n vlakke land' van Jacques Brei en 'Je zoenen zijn zoeter' van Judith Herzberg worden afgewisseld met opera uitstapjes en vrolijke nummers als: 'Als ik de koning was van Nederland' waarin hij de lintjesregen hekelt en aankondigt alle VIP-rooms te zullen opheffen. Van Veen bezit het vermogen om een op het oog uitgesleten tekst als 'lk houd van jou" te zingen alsof je het voor het eerst hoort.

Het knappe van Herman van Veen is dat zijn liedjes niet cynisch, kwetsend of moraliserend zijn. Zelf schreef hij hier ooit over: "Mijn teksten moedigen de luisteraar aan op te staan, een signaal te geven wanneer de maatschappelijke balans in gevaar komt." Het 'Wiegeliedje' geschreven door Freek de Jonge, met wie van Veen de actie 'Staakt het vuren' tegen de Balkan oorlog voerde, is hier een passend voorbeeld van.
Zeker muzikaal gezien valt er in de nieuwe theatershow van Herman van Veen veel te beleven. Uitstekend begeleid door onder andere vaste pianist Erik van der Wurff en violiste Jann (speelde eerder in de theatershow 'Scherzo" van Mini & Maxi) loodst van Veen zijn publiek met het grootste gemak langs vele muziekstijlen. Jazz, oosterse muziek, opera, zelfs voor opzwepende Afrikaanse ritmes deinst Herman van Veen niet terug.
Tussendoor goochelt hij, speelt hij viool en voert hij clowneske danspassen uit. Zo veelzijdig als van Veen zelf is, zo veelzijdig zijn ook zijn voorstellingen. Vrijwel alle theaterdisciplines komen aan bod. Van cabareteske hilariteit die doet denken aan de grote conferences van Toon Hermans tot variété-acts. Herman van Veen is een theaterpersoonlijkheid waarvan er in ons land niet veel zijn.

Liefhebbers van theater in al zijn facetten moeten deze voorstelling daarom absoluut op hun 'culturele verlanglijst' zetten. Herman van Veen, grote zaal de Doelen, Rotterdam.
Nog te zien: vanavond en vrijdag. Daarna van 20/10 tot 2/12 in Carré, Amsterdam.



Hans Beider