NEDERLANDS DAGBLAD Herman VEENHOF |
Kort hiernumaals van Herman van Veen |
12 apr 2002 |
Honderddrieëntwintig platen heeft Herman van Veen gemaakt, als je alles, alles meetelt sinds 1967, inclusief de verzamelelpees in japan; die taal kent zijn website ook. Zijn laatste album heet Andere namen. De man zelf staat op minder haren en steeds meer snaren. En gelukkig is de accordeon nog een accordeon: hij heeft geen bandoneon nodig voor maximaal effect. De plaat smaakt internationaal, Russisch, Portugees, Joods. 'Jeruzalem' is immers daar waar mensen in vrede hun kippensoep eten kunnen, zingt hij, met de situatie van nu op het netvlies en de universele geografie van de zipl.lgf31iiElita;iiiiVg3TI is geen politiek pamflet, maar hints doen meer nadenken. Ook daar waar men 't groot verdriet herdenkt Plant seringen in de tuin Waar ben je Geen lichtpuntjes? O ja, zeer veel. staat weer op goede scherpte. Kaap De Goede Hoop; het leven is een wonder, besluit hij het autobiografisch trefwoordenregister op zijn website. En dan is er humor, natuurlijk. Zijn afscheid van de gulden: 'Voor een knaak'. "De piek werd voor onze toekomst te nationaal", schrijft hij. Om dan af te sluiten met een parmantige up-date van 'Opzij, Opzij'; 'We komen en we gaan'. Deze cd is een kort hiernumaals. Muzikaal is het recente Van Veen-album puur genieten; akoestisch, evenwichtig, naturel. Van Veen speelt hartstochtelijk viool, laat de begeleidende partijen en tweede stemmen aan jazz-zangeres Jannemien Cnossen. De rest is van conservatorium-niveau. Wieke Garcia op percussie. Als voorheen excelleren Edith Leerkes op gitaar en Erik van der Wurff op piano. Mooie ondersteuning is er van het Matangi Strijkkwartet, Hans Koppes op tuba en Oleg Fatejev op accordeon. De Spaanse straatmuzikant Carlos Vamos ('Laten we gaan') speelt elektrisch gitaar. Herman Veenhof |