Hengelo's Dagblad

Herman van Veen steeds meer tovenaar op het toneel

11 maart 1975

ALMELO — Herman van Veen mag dan Duitsland veroverd hebben, echt weg is hij niet geweest. Niet voor het publiek dat gisteravond in Almelo de dichter-zanger-musicus- acteur eer bewees met een overweldigende opkomst. En zelf ook niet want Herman's nieuwe programma is nog precies zoals zijn vorige en dat wil zeggen dat geen enkele voorstelling dezelfde is, maar dat alle voorstellingen dezelfde magische kracht bezitten.


„Magie", dat is het sleutelwoord voor Herman van Veen. Met woorden, muziek en gebaren betovert hij zijn publiek en het moet al een heel raar publiek zijn wil het geen willig slachtoffer worden. Magie is het, want men kan buiten het theater alle muziek en alle teksten van Herman en zijn Harlekijnmedewerker Rob Chrispijn analyseren zonder daarbij het hoofd te verliezen.

In het theater echter wordt men meegesleept, gefixeerd zoals een kikker door een slang.

Die uitstraling van Herman ten opzichte van zijn publiek gaat veel verder dan bekende toneeltechnieken of theatertrucs kunnen garanderen. In zijn persoonlijkheid behoort Herman van Veen tot de heel weinigen die door hun simpel aanwezig-zijn de spanning zo opvoeren dat de vonken vanzelf overslaan.
Zoiets merk ja aan het publiek in de zaal. We zijn vaak genoeg bij cabaret-voorstellingen geweest waarbij het publiek bij iedere kwinkslag in daverend applaus uitbrak, maar ook bij iedere gevoelige opmerking.

Bij Herman is het anders. Hij kan liedjes zingen en gedichten zeggen die je recht in het hart raken en dan langzaam overgaan op iets anders. Soms vraag je je dan af waarom het publiek niet applaudiseert, totdat je beseft dat je zelf ook niet klapt; niet kunt klappen.
Veel daarvan ligt verankerd in een goede beheersing van de techniek: Herman van Veen heeft die wetenschap ver ontwikkeld zonder zijn spontaniteit te verliezen. Hij hééft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld van tovenaarsleerling tot tovenaar. Hij heeft zijn zaken beter dan ooit in de hand.

Maar techniek is bij hem nooit een reddingsboei. Ook zijn huidige programma drijft op personality, wat niet te vertalen is met persoonlijkheid alleen; het is meer.
Door alle schitterende liedjes, teksten en mime (zie de voetballer en kijk naar Johan Cruijff) heen staat, altijd Herman van Veen op het toneel die speelt en zwoegt om zijn publiek te boeien zonder aan goedkoop amusement te willen toege- ven: Een unieke en steeds meer gerijpte persoonlijkheid.

Als de eretitel „monsieur 10.000 volt" nog niet was uitgevonden en gebruikt zouden we die voor Herman van Veen gebruiken......

Vanavond betovert Herman vaa Veen het publiek in het Hengelose Concertgebouw.