Utrechts Nieuwsblad

Critici in New York kraken Herman van Veen



10 december 1982
(Van onze correspondent)

NEW YORK — Een vrijwel volle bak in het Ambassador Theatre in New York. Herman van Veen wordt twee keer teruggeroepen, kan niet volstaan met één toegift en zingt ten afscheid, zittend op de rand van het podium, „Ik hou van jou", een van zijn oudere Jacques-Brelsuccessen. In het Nederlands... Een Europese entertainer op Broadway tijdens een officiële première. En enkele uren later komt de opdoffer. Een slechte kritiek op een van de tv-stations, en in de ochtenduren de recensies in de kranten die de verkillende buitentemperatuur exact weergeeft. De Amerikaanse pers laat weinig van hem heel. Daar weegt het positieve oordeel van prinses Christina niet tegenop.


De show „All of him" wordt met een woordspeligerige verwijzing naar de titel gekarakteriseerd als „te veel van hem". Met name de criticus van de New York Times — toonaangevend, gezaghebbend en machtig in deze stad in dit land — schudt een emmer azijn uit. Frank Rich noemt het armzalig wat Van Veen doet. Hij valt zijn publiek alleen maar lastig, en zijn pleidooi voor vrede, verdraagzaamheid en solidariteit, zijn hekeling van werkloosheid en zijn waarschuwing tegen het uitroeien van zeehondjes worden door Rich ervaren als onuitstaanbaar prekerig.

Hij heeft geen enkele waardering voor diens zangstem en betitelt Van Veen cynisch als een invaller voor het moment dat Charles Aznavour niet beschikbaar is. De totale performance, de samenhang van licht en geluid, Van Veens achterwerk-concert op de vleugel en zijn rijstspuwerij vervullen deze criticus met walging, en wat hem betreft moet Herman zich vooral niet vestigen in de USA. Herman van Veen daarover:

„Het is het woord van één man. Mij kunnen ze deze ervaring nooit meer afnemen. Deze aanvallen zijn niet door de houding van het publiek, door de manier waarop de zalen hebben begrepen wat ik doe. Die ene man met die decoupeerzaag, de criticus die als een messenkrasser een schilderij verwoest... laat het. Ik speel hier zolang het mogelijk is, maar ik herhaal wat ik altijd heb gezegd: ik ga naar huis ...".

Het is duidelijk dat de kranten moeite hebben met zijn stijl, zijn veelzijdigheid. Ook de Daily News en de New York Post vinden Herman van Veen niet voldoende helder te plaatsen. Het is van alles wat, aldus de critici.
Zijn overvloed aan materiaal speelt hem parten, aldus de New York Post. Dit blad is gematigd-positief, maar stelt dat Herman van Veen te weinig visie uitstraalt.

Er zit niet genoeg lijn in wat hij doet en hij is alleen opmerkelijk als hij musiceert op piano of viool. Ook deze krant benadrukt dat hij een Europese beroemdheid is en waardeert hem om zijn virtuositeit en zijn humor.

Herman van Veen is geen moment aangeslagen of kapot. Hij gaat door. Zijn medewerkers zijn koortsachtig in overleg over de publiciteitscampagne om verder te spelen op Broadway. In elk geval draait de show door tot en met zondag. Dan valt de beslissing, of men er, om te beginnen, een week aan vastknoopt, maar de financiële risico's zijn niet onaanzienlijk.