Zwolse Courant

Laurens van Rooyen:

"Ik sta achter elke noot die ik speel"

10 mei 1976

Talent verloochent zich nooit. Zo ook niet dat van pianist/componist Laurens van Rooyen, die in kringen van de kunst met een kleine k, grote bekendheid geniet en dat niet in de laatste plaats door zijn sterke rol als begeleider van onder anderen Herman van Veen en Liselore Gerritsen. Nu is echter de beurt aan Laurens om met een smaakvolle langspeelplaat het muzikale hart van vele "Nederlanders sneller te doen kloppen. 'Kaleidoskoop' heet zijn geesteskind, dat bestaat uit een mengeling van eigen repertoire, een compositie van Herman van Veen en de Amerikaanse Fransman Wichel Colombier, plus een aantal fijnzinnige bewerkingen van klassieke werken van Bach, Couperin, Debussy, Scarlatti, Rachmaninoff, Lully en Saint-Saëns.


Laurens van Rooyen groeide op in Utrecht. Vanaf zijn zesde jaar kreeg hij piano- en zangles, daarin gestimuleerd door zijn muzikale vader. Als twaalfjarige speelde hij regelmatig bij kerkdiensten, trouwpartijen en begrafenissen. Een paar jaar later richtte hij samen met vriendjes uit de buurt een bandje op.
Na zijn gymnasiumtijd vervolgde hij zijn muzikale studie aan het Utrechts conservatorium, waar hij Herman van Veen ontmoette. Hun vriendschap en samenwerking mondde later uit in de opzet van Harlekyn Holland BV. Als vaste pianist en begeleider van Herman componeerde hij muziek bij diens teksten. Eind 1973 nam hij samen met Liselore Gerritsen en Harry Sacksioni het initiatief voor 'Een Klein Concert', een muziek- en theatervoorstelling die overal in het land lof oogstte door het hoge artistieke peil.


Goede Muziek


De inspiratie voor zijn eerste langspeelplaat 'Kaleidoskoop' putte Laurens van Rooyen vooral uit zijn gedegen muzikale achtergrond. 'Je weet dat ik conservatorium heb gedaan en daardoor met vele stromingen in de muziek ben geprobeerd de twee richtingen , klassiek en lichte muziek te volgen en ze bij elkaar te laten voortbestaan.
"Waarom de titel Kaleidoscoop"?"
'Ik ben er vanuit gegaan dat de titel wel de inhoud van de plaat moest weergeven. Nu heeft ieder instrument een eigen kleur en de kleurrijkheid van alle instrumenten op de plaat leek mij het best verhaald in de titel 'Kaleidoscoop'. Vele vermaarde musici hebben hun medewerking verleend aan de totstandkoming van de langspeelplaat: Harry Sacksioni (gitaar); Jan Hollestelle (bas), Bart van Lier (trombone). Jan Vleeshouwer (tu- ba), Louis Debij (percussie), Vera Beths (viool). Herman van Veen (viool), Arie Jongman (fluit) en nog vele anderen. De strijkersgroep staat onder leiding van Gijs Beths. Alle arrangementen zijn van Laurens van Rooyen , de produktie verzorgde Ruud Jacobs, terwijl de repertoirekeuze en de conceptie gedaan is door John J. Vis.


Nooit tevreden


Is Laurens van Rooyen tevreden met het uiteindelijke resultaat? 'Als artiest ben je natuurlijk nooit tevreden. We hebben de plaat vorig jaar zomer opgenomen en muzikaal ben je op dit moment dus verder dan toen. Het moet en kan echt nog beter. Dat doen we dan op een volgende plaat. Wat ik wel wil zeggen is dat ik nu nog steeds achter elke noot sta, die er gespeeld is. Dat wel'.

Hoe omschrijft Laurens zijn muziek? 'Uit de reacties die ik van vele mensen heb gehad blijkt dat het de mensen emotioneel iets doet. De verwantschap die tussen de luisteraar en mijn muziek bestaat is er één van ontroering. Triest? Misschien, maar niet alleen. De plaat is een kleurrijkheid van gevoelens, die ook blijheid teweeg brengt. Neem bijvoorbeeld het Menuet uit Le Bourgeois Gen- tilhomme van Jean-Baptiste Lully, dat is echt een nummer dat blijheid verspreidt'.


Introspection


De sfeer die van de elpee 'Kaleidoskoop' uitgaat, deed schrijver dezes denken aan de plaat 'Introspection' van fluitist Thijs van Leer. Laurens van Rooyen: 'Er zijn nogal wat verschillen tussen Thijs en mij. Een fluit is eenstemmig en de piano meerstemmig en dat brengt op zich al mee dat mijn muziek heel anders is dan die van Thijs. Bovendien heb ik niet met het orkest van Rogier van Otterloo samengewerkt.
Wat wel waarschijnlijk is, is dat Thijs de klassieke muziek net zo mooi vindt als de lichte muziek, maar hoe we dat beide in onze eigen muziek hebben verwerkt is totaal anders. We hebben wel beiden dezelfde producer, Ruud Jacobs, een man die ontzettend goed aanvoelt wat je met je muziek wil overbrengen. John J. Vis heeft zowel voor Thijs als voor mij het concept en de repertoire-keuze gedaan. Dat is werkelijk een geniale man, die precies weet wat een artiest wil en wat hij kan en niet kan'.
Na deelgenoot te zijn geweest in muzikale en artistieke creaties van anderen, betekent 'Kaleidoskoop' ongetwijfeld de eerste mijlpaal in de carrière van Laurens van Rooyen. De laatste ontwikkeling is dat hij door het Amsterdams Muzieklyceum is uitgenodigd om mee te werken aan de opzet van een nieuwe studierichting: lichte muziek.


Grote en kleine K gaan dus hand in hand!