DE TELEGRAAF
PIETER NIJDAM

ROL IN INTERNATIONALE PRODUCTIE

Herman van Veen op filmfestival Cannes

10 mrt 2000

PARIJS, vrijdag
Gezeten op de trappen van de Sacré Coeur in het prille Parijse voorjaarszonnetje oogt Herman van Veen ontspannen. Vergeten zijn de negatieve kritieken die zijn film 'Nachtvlinder' vorig Jaar deed floppen. "Ach, je moet constant je grenzen verleggen. Niet alles kan even succesvol zijn."



De 54-jarige acteur, theater- beest, maar vooral clown, 'hééft die bladzijde omgeslagen én werpt liever zijn blik op de toekomst. Met het Rosenberg Trio opent hij volgende maand bet muziekfestival van Tours én op 20,21 en 22 april staat hij met dezelfde show op de planken van het theater La Cigale in Parijs.
"Het belooft een opwindende symbiose van chansons, opzwepende gipsyswing en humor te worden", staat in de aankondiging. Herman is deze Week op promotietour in de Lichtstad. Interviews over zijn aanstaande optreden met Le Monde, Le Figaro en Libération staan op zijn druk bezette agenda.

"Frankrijk is toch een heerlijk land. Sinds 1985 heb ik hier nu zo'n zes keer mogen optreden. Fransen, en zeker Parijzenaars, hebben groot respect voor cultuur. Je bént hier iemand", meent Herman.

De 'Nederlander in Parijs' vertelt met een schittering in zijn ogen dat hij in mei naar het filmfestival van Cannes gaat. "De afgelopen maanden heb ik meegewerkt aan een grote Frans-Amerikaanse filmproductie die in Cannes in première gaat. 'Le conté du ventre plein' (De fabel van de volle buik), wordt geregisseerd door de nestor van de Amerikaanse zwarte cinema, Melvin Van Peebles."

"De film speelt zich af in de Jura in de jaren vijftig en zestig", zegt Herman. "Ik speel de Belg Jan en heb een vriend Henri met wie ik samen in de zwarte handel zit. Henri heeft een dochter die zwanger wordt van een Afrikaan. Om een schandaal te voorkomen haalt Henri een zwart meisje van een kostschool die zogenaamd als moeder moet optreden, wanneer het kind eenmaal is geboren. De film gaat in feite over het racisme dat. in ieders onderbewustzijn aanwezig is. Het geeft tevens aan hoe Frankrijk met zijn koloniale verleden omgaat."

Herman van Veen is trots op zijn bijdrage aan de film. Behalve zijn rol naast de beroemde Franse acteurs Andréa Ferréol en Jacques Boudet, neemt hij ook de titelsong 'Le monde n'est qu'une scène' (De wereld is slechts theater) voor zijn rekening.
"Eigenlijk ben ik bij toeval in deze productie gerold. Het was producent Frédéric Sichler die mij heeft gevraagd. Hij heeft mij in 1995 in Parijs zien optreden in Olympia en was kennelijk onder de indruk. Dezelfde Sichler heeft ook de rechten van 'Nachtvlinder' gekocht, die hij in Frankrijk wil uitbrengen."
En zo komt Herman toch nog even terug op zijn troetelkind. "Ach, het is natuurlijk jammer dat 'Nachtvlinder' al zo snel uit de bioscoop verdween. Maar de film vindt heus zijn weg wel. Als het niet in Nederland is, dan wel in het buitenland.
Overigens gaat Canal+ hem op de Nederlandse televisie uitzenden en komt er binnenkort een video van uit." .