de Telegraaf
M. R. ZIEGLER

Amerikaanse theaterster na 19 jaar weer in Amsterdam

9 nov 1994

Wereldster Shirley MacLaine (60) bracht gisteren een bliksembezoek aan Amsterdam om daar te vertellen dat zij zo'n beetje de laatste der Mohikanen is in de wereld van het grote podium- showwerk. "Wat ik op het podium laat zien, kan tegenwoordig bijna niemand meer: zingen, dansen en acteren. Het is een uitstervende kunstvorm. Jammer. Ik ben het er ook niet mee eens". Tegelijkertijd kondigde ze aan eindelijk weer eens met haar eigen one-womanshow naar Carré te komen. Na 19 jaar treedt zij er op 26 t/m 29 januari a.s. op. Solo, zonder zoals vroeger met een kleurrijke groep showdansers, begeleid door een orkest. "De meeste van mijn jongere collega's kunnen alleen voor een microfoon werken, vaak nog gesteund door geluidsband.


Grote alleskunners als Montand en Gene Kelly zijn er niet meer. Van Sammy Davis en Liza (Minnelli) hoor je weinig meer. Bette Midler is een 'standard comedian'." Dan is er ook uw eigen Herman van Veen. Ik bezocht een van zijn eerste optredens in de Carnegie Hall. "Ik heb niet het idee dat ik een opvolger heb of iemand daarvoor kan aan wijzen. De opleidingen zijn tegenwoordig veel te kostbaar. De jongelui kunnen dat niet meer betalen. Bovendien willen ze er niet meer voor werken. Vergeet niet dat ik vanaf mijn derde jaar Amerikaanse theaterster na 19 jaar weer in Amsterdam vak ben ik begonnen. Dat betekent dat je niet alleen kunt dansen maar bovendien weet je wat discipline is. Het zingen en ook het acteren kwam er later pas bij."

Intiemer

"Mijn show 'Shirley Mac- Laine Live', die ik in nog zes andere grote Europese steden opvoer, is nieuw noch oud. De inhoud, niet de formule wisselt voortdurend. Voor Europa schrap ik er wat Amerikaanse elementen en effecten uit. Vergeleken bij vroeger is de show persoonlijker en intiemer geworden. Een onderdeel heet bijvoorbeeld 'Love letters'; de liefdeservaringen van de vrouw, een beetje van mij dus, komen dan aan bod. Ik ben van plan ook aandacht te besteden aan bekende momenten uit Sweet Charity, Mama Rosé Gipsy etc." "Het alleen op het podium staan, doet wel een aanslag op je krachten. Ik ben nog gezond, zodat het best zal lukken", zegt Shirley met de nog steeds zo beroemde, innemende glimlach. Ze is jong gekleed; in een fel rood ruitjes- ensemble met een pet op haar hoofd. Professioneel beweert zij, terwijl de gordijnen dicht moeten om het felle zonlicht buiten te sluiten, geen moeite met haar leeftijd te hebben. "Ik voel me beter dan veertig jaar geleden. Ik ben wijzer en bezit meer levenservaring, elementen waarmee je je toekomst beter kunt begrijpen." "Hoe die eruit komt te zien, vind ik niet opwindend. Hoewel ik van werken, hard werken houd. ben ik verre van workaholic. Daarvoor ben ik teveel gesteld op een fortabel leven. Die shows die ik nu zal brengen, hebben niets te maken met nog wat te willen bereiken. Als een theaterdier vind ik het heerlijk met het publiek voeling te houden. Overigens bewaar ik de beste herinneringen aan Carré. Maar ook aan Amsterdam en Nederland. De vrijheid hier is bijna grijpbaar." Tonen ook jongeren interesse in Shirley MacLaine Live? Ze heeft grote bezwaren tegen de huidige Hollywoodse cultuur van haat, geweld en cynisme, waarmee de bioscopen worden gevuld voor de jongeren. Het zijn verwarrende ja-' ren waarin wij leven, vindt zij. "De jeugd zou naar mij moeten komen kijken om te beseffen wat 'eerlijke, artistieke' energie is. Bovendien begrijpen ze daarna hun ouders beter."



M. R. ZIEGLER