Gazet van Antwerpen
Herman van DIJCK

Herman Van Veen : op handen gedragen

9 november 1978
(Van onze redakteur)
Herman Van Veen heeft zaterdagavond zijn honderdvijftigste voorstelling gespeeld in het Amsterdamse Carré- teater, een gebeurtenis waarvoor hij heel wat binnen- en buitenlandse gasten had uitgenodigd in het kader van de Europese toernee die in 1979 — jaar van de eerste kontinentale verkiezingen — op zijn programma staat. Het feest had plaats in de mooie spiegelloge van Carré, nadat Van Veen er voor de zoveelste keer zijn jongste programma .«Op Handen» had gespeeld. Alleen in Carré bereikte hij met deze show al 42.000 toeschouwers...



Ook in 1978 blijft Van Veen de boeiendste teaterpersoonlijkheid der lage landen: enkele weken geleden bereikte ons zijn jongste langspeelplaat «Op Handen» en onze ontgoocheling was groot omdat deze elpee werkelijk -ondermaats scheen, vergeleken bij de prachtige dubbelaar «Overblijven». Ook een derde en vierde beluistering kon ons niet van die indruk ontdoen.

In Carré hoorden wij die nummers evenwel terug in de gelijknamige show en tot onze verbazing had heel dat repertoire een totaal nieuwe en verdiepende dimensie gekregen in de kontekst van het programma. Bij onze thuiskomst hebben wij het album opnieuw beluisterd en het resultaat uniek bevonden. Onwaarschijnlijk, maar waar.
Overigens is ook de teaterproduklie "0p handen" weer van een adembenemend niveau. In de vorige "Pijnshow" manifesteerde zich het gevaar dat Van Veen het kontakt met zijn publiek dreigde te verliezen. De inhoud ervan was loodzwaar, kwam veel te hoogdravend over en leek erop alsof de artiest aan zijn Grote Ego Trip was begonnen.

In de nieuwe show is Van Veen weer met beide voeten op de aarde neergedaald, de tema's zijn opnieuw herkenbaair geworden en de humor is er ook weer om zijn relativerende en bevrijdende funktie te vervullen
Kortom Van Veen is op een gelukkige manier naar zijn publiek teruggekeerd zonder daarom koncessies te doen. Het geheel is gemakkelijker geworden. dat wel, maar dat hebben wij als een levensgroot pluspunt ervaren omdat die bevattelijkheid nergens doorzichtig wordt. Van Veen houdt altijd wel een verrassing of een pointe in petto, die het meest simpele gegeven op een meesterlijke manier afronden.

Het zou ons veel te ver leiden hier bij benadering een overzicht te geven van het programma, daarvoor is deze produktie net als de verwekker ervan te veelzijdig. Van Veen laat als nooit tevoren weer alle facetten van zijn rijk talent, zijn onstuitbare kreativiteit en zijn bijna beangstigende perfektiedrang bewonderen. Hij is geestig en ontroerend, clown en akrobaat, zanger en akteur, danser en instrumentalist, amuseur en Icvensfilozoof. Hij is alles wat je menselijk gesproken van een all-round teaterbeest mag verwachten. In januari en februari komt hij voor een korte toernce met "Op Handen" naar ons land.

Het feest na de voorstelling begon met de nodige vertraging omdat het publiek niet genoeg scheen te krijgen van het spektakel en daarom nog een vijttal nummers op de koop toe kreeg. Tijdens de viering sprak Carré-directeur Guus Oster zijn dank uit.
Vele Nederlandse artiesten waren er om Van Veen geluk te wensen. Ook werd er het kinderboek «De wonderlijke avonturen van Herman Van Veen" voorgesteld, naar de gelijknamige televisieserie die eerder op het Duitse net te zien was en weldra door de KRO zal worden uitgezonden.



Herman van DIJCK