www.stadsnieuws.nl
Tilburg

Vrijkaarten te winnen voor concert Herman van Veen

9 apr 2015

Edith Leerkes en Herman van Veen speten op 10 en 11 mei twee concerten in Concertzaal Tilburg: Onder Vier Ogen. Aanleiding is Van Veen's inmiddels vijftigjarig vak jubileum. Ter gelegenheid van deze feestelijke, bescheiden tour verschijnt er ook een cd in een boekje 'Onder vier ogen' met oude en nieuwe liedjes uitgevoerd door Herman en Edith. 'Het is bijna niet voor te stellen hoe snel die vijftig jaar voorbij gegaan zijn", vertelt Herman. "Ik zie me nog staan om gefotografeerd te worden met Laurens van Rooijen en Erik van der Wurff voor de Stadsschouwburg in Utrecht, We hoopten met die foto de directeur van de schouwburg, in 1965, te kunnen overtuigen dat we te zijner tijd in zijn zaal niet zouden misstaan, ik herinner me nog dat we in die begintijd ook zo ongeveer alle zalen in Amsterdam zijn afgelopen, we waren nergens welkom. We hebben toen maar uit nood en met geleend geld van vrienden de kleine zaal van het Concertgebouw afgehuurd. De mazzel die we hadden was dat op één van die avonden de bedrijfsleider van Carré in de zaal zat die na afloop van onze voorstelling ei 'We hebben even verderop een geschikter zaaltje voor jullie'."


"We speelden daar inmiddels meer dan vijfhonderd voorstellingen en honderden in Berlijn, Hamburg, Antwerpen, Parijs. Vijftigtallen in New York, Wenen en ga maardoor. Ik kan het soms zelfbijna niet geloven. Maar moet dat wel als ik kijk naar mijn stille getuigen, de planken vol cd's, dvd 's en boeken." "Dikwijls wordt gevraagd: 'wat i$ uw mooiste herinnering?' Ik kan het niet beantwoorden. Vandaag herinner ik mij dit en morgen weer ietsanders. Zie terug op een gazon vol bloemen met hier en daar wat distels. Ik kijk ofluister zelden naar dat wat i k gemaakt heb. Soms is het onvermijdelijk, omdat je dan bijvoorbeeld op de radio het nieuws wil horen en val je daarvoor in je eigen lied. Ik vind dar meestal grappig. Soms denk ik 'beter dan ik dacht' of oeps, wat lullig'. Dat hangt ook van je stemming af Ik kijk er altijd weer van op hoe helder die liedjes zijn, niet anders dan bewaarde foto's van iets dat in je leven is gebeurd. Alles wat je schrijft is toch vooral autobiografisch met hier en daar een kanteling." "Gemakkelijk schrijf ik niet, wel veel, waarvan overigens maar weinig overblijft.
Hoe het precies werkt weet ik na al die jaren nog steeds niet. Het begint vaak met een notitie op de rand van een krant, een servet, een bierviltje of in een keurig opschrijfboekje. Wat hei dan wordt? Een toneelstuk, een scenario, een sprookje, vers of liedje. ]e sleutelt, werkt een gedachte uit, soms lijkt het wel alsof iets buiten jou om de vorm bepaalt. Alsofwat je schrijft meerweetdan jij, ik heb dat vooral ook als ik schilder." "Met het ouder wonden ben ik meer en meer zelf liedjes (gezongen miniatuurtjes) gaan schrijven. Tijdens mijn studie werkte ik vooral met Hans Dorrestijn en Willem Wilmink. I fans en ik waren een jaar ofachttien. Willem toen al diep in dc twintig. Hij doceerde Nederlands aan de Utrechtse Universiteit Eind jaren zestig schoof Rob Chrispijn aan. We schreven decennia stukken samen. Met het slechter worden van Willems gezondheid heb ik dat als het ware natuurlijk overgenomen."

Eigen hofleverancier

"Ik ben op een uitzondering na nu mijn eigen hofleverancier. Er is één man die het soms lukt iets te schrijven waarvan ik denk 'hoe weet hij dat ik daar nu mee bezig ben', en dat is Theo Olthu is u it Bergen. Hij schreef zonder dat ik het wist soms iets volledig op maat."

"In onze huidige voorstelling is verreweg het meeste inmiddels van eigen hand. Ik ben Rob en Willem bijzonder erkentelijk, heb formidabel veel van ze geleerd en zal ze naast mijn eigen werk altijd weleens zingen."

"Ik hou veel van het werk van de Belgische schrijver Luuk Gruwez. Mooie liedteksten vind ik die van Maarten van Roosendaal We waren, voordat zijn noodlot toesloeg, ooit van plan samen iets met elkaar te gaan spelen. Ik geniet verder van Erik de long, die van Spinvis. Ik lees graag teksten van bijvoorbeeld Remco Campert, Ramsey Nasr, Hagar Peetere en Judith Herzberg. We hebben nogal wat bijzondere dichters." "In die eerste jaren zong ik soms ook vertalingen, voornamelijk uit het Frans. Dat komt nu bijna niet meer voor. Eén van de laatste vertalingen, één die ik samen met Marnix Dorrestein maakte, was 'Alors on danse' van Stromae. Ik was verguld te horen dat de jonge Belgische meester vertaling en uitvoering picobellovond"

Liefde van later

"Eén van de eerste vertalingen die ik zong was er een van Lennaert Nijgh, jacques Brels 'Liefde van later'. Dat lied begeleidt ons een leven lang. Ik heb het in gedachten altijd voor mijn ouders gezongen en nu zij er niet meer zijn is dat lied voor mij vandaag als een levende herinnering. Ik zag zelden mensen die zoveel van elkaar hielden als zij, ze lagen arm in arm in bed. 'Liefde van later' verdween zovaak van ons repertoire, maar dook telkens weer op."

"Hetzingen inanderetalen vind ik makkelijker dan zingen in mijn eigen taal. Van welke taal dan ook weet je altijd minder dan van de jouwe. Die beperking biedt je ruimte. Ik kan in het Frans niet zo improviseren als in het Nederlands. Het feit dat er minder keuzes zijn maakt je concerten zodoende strakker, effectiever, je dwaalt mi nder vaak af" "Elke drie jaar beginnen wij aan een wereldreis die ons voert van Antwerpen naar Berlijn, Wenen, Amsterdam, Londen, New York, Parijs, Onze voorstellingen hebben een dagboekkarakter. De invloed van wat er in de samenleving gebeurt op onze voorstellingen is groot. Je bent dus altijd aan her passen en meten.
De kunst is voortdurend bij de les te zijn. Ik heb me soms verbluffend vergist doordat ik dacht zo'n vaart zal het niet lopen'. Maar als een woord ook iets anders kan betekenen dan jij je op dat moment realiseert, kantelt je voorstelling in betekenis. In de Verenigde Staten hoorde ik laatst dat 'A Dutch Woman' daar een opblaaspop is. Kun je je voorstellen hoe je daarna soms met een mond vol tanden kunt staan"

"lk zei laatst tijdens het ontbijt tegen mijn vrouw 'mijn geesr is soepeler dan mijn lichaam'. Ik laat me goed verzorgen, werk al sinds jaar en dag met een paar vaste fysiotherapeuten, eet bescheiden, drink met mare en geniet vooral van familie, vrienden, collega's, de tuin eii het fantastische werk dat ik heb. lk kan me een leven zonder voorstellingen niet voorstellen. Ik hoop zo oud te worden dat geen dood meer in mij geïnteresseerd is. Dar men tegen die tijd zal zeggen: 'laat die maar zingen'

Lezersactïe

Lezers van Stadsnieuws maken kans op vrijkaarten voor de voorstelling van 10 mei. Stuur vóór woensdag 13 april een mailtje met als onderwerp 'Lezers- actie/'HermanvanVeen' naar redactie. stadsniaiws@peregroep.nl. Winnaars krijgen bericht.