Het Binnenhof
VDM.

HERMAN VAN VEEN EEN GROOT TALENT

8 april 1968

Als een aankomend cabaretier als Herman van Veen zo nadrukkelijk wordt geprezen; als een aantal van deze lofredes zelfs voor in het programma staan afgedrukt; als na een teevee-uit- zending iedereen de mond vol heeft over de prestaties van deze 23 jarige jongeman, dan is dat voor een recensent wellicht aanleiding om een optreden als zaterdagavond in Diligentia eens extra-kritisch te bezien.


Vooraf dient gezegd dat deze jonge artiest, die tijdens zijn optreden uitmuntend werd bijgestaan door vijf musici van ongeveer dezelfde leeftijd, een heel scala van theatermogelijkheden in zich bergt, en daar een vaak grandioos gebruik van maakte óók. Voor een groot deel moet dit worden bijgeschreven op het conto van regisseur Nico Knapper, die een fors aantal kostelijke vondsten in het programma heeft ingeweven. Hoeveel bewondering wij daarvoor ook hebben; het komt ons voor dat een ,,coach" van groter formaat dan Nico Knapper nodig is om het talent van Herman van Veen volledig te ontwikkelen.

Het gevaar bestaat namelijk dat de jonge artiest onder alle lofuitingen gaat denken dat hij al „arrivé,, is; dat zijn ,,Harlekijn"-programma geen wijziging of aanvulling behoeft. En dat zou werkelijk jammer zijn.

Wij hebben aan het optreden van Herman van Veen en de zijnen heel veel plezier beleefd. Maar toch waren er momenten dat we voelden: deze jongeman kan veel méér. Een liedje als de „Schuintamboers" bijvoorbeeld, hoe aanstekelijk gebracht ook, hoeft in deze tijd niet zo meer. Hetzelfde geldt misschien ook voor andere liedjes. Hoeveel sterker en aansprekender was Van Veens vertolking van „Waar blijft de tijd" van J. Ferrat.

Wij menen dat het hele optreden van Herman van Veen iets te „soft" was. Allemaal leuk, vaak groots en heel plezierig zelfs, maar toch op sommige momenten herinnerend aan (sterk geëvolueerd) studentencabaret. Een keiharde coaching kan hem werkelijk tot een der groten maken. Het talent ervoor heeft hij helemaal.



VDM.