GOUDSCHE COURANT
MARC COUWENBERCH

Clown Herman zit de muziek in de weg

6 nov 1999

'Een opmerkelijk concert' door Herman van Veen en het Rosenberg Trio en de muzikanten Jann (zang en viool). Edith Leerkes (gitaar). Thomas Dirks (bas). Gezien gisteravond in de Goudse schouwburg (grote zaal). Herhaling: vanavond in de Goudse schouwburg.

De combinatie van de muzikale clown Herman van Veen met de drie zeer temperamentvolle zigeuner-jazzmuzikanten de drie neven Rosenberg zou inderdaad kunnen resulteren in 'Een opmerkelijk concert', zoals de titel van de voorstelling ook suggereert, maar gisteravond bleek dat de muziek in deze voorstelling op het tweede plan staat. De clown Herman eist de hoofdrol op met gestuntel als derderangs goochelaar, danspasjes alsof de toneelvloer een ijsbaan is, en natuurlijk met zijn hese stem voor de mooie luisterliedjes. Er valt te genieten van een enkele heel oude klassieker. en even mooie recente liedjes als dal over Oud-zuid in Amsterdam en het lied over het geven van een naam aan de kinderen van de oorlog.


Zijn drie eigen muzikanten tekenen daarbij voor de muzikale omlijsting. Het Rosenberg Trio mag openen, af en toe invallen en aan het slot krijgt gitaritst Stochelo Rosenberg de kans om even uit te pakken met zijn temperamentvolle gitaarspel: felheid en snelheid afgewisseld met zachte en heel melodieuze passages. Maar hoe fraai ook. het is te weinig om te kunnen spreken van 'Een opmerkelijk concert'.

Viool

De schaarse momenten dat de muziek de boventoon voert en Herman van Veen op zijn viool meespeelt met de zes muzikanten, zijn wel de hoogtepunten van de avond. Dan is het niet de geforceerde lolligheid van een clown op jaren die hooguit een glimlach veroorzaakt, maar de bruisende energie van muzikanten die allemaal vaklui zijn en die zich uitgedaagd voelen om ondanks hun heel verschillende achtergronden, samen te musiceren. Op de foto's in het programmaboekje vind je die sfeer terug: de groep musiceert ergens buiten in een bos en over de vrolijke foto's staat een treffende tekst: 'Niets doet pijn als je muziek maakt'.
Dat bewijst Van Veen ook door een quasi Zuid-Afrikaans Zululied te zingen, waarin dan ineens flarden tekst over Gouda, Haastrecht en voetbal klinken en ondertussen trommelt hij een stevig ritme op de kubus waarop hij zit en krijgt daarbij assistentie van Edith Leerkes. die vorig jaar overstapte van het Amsterdamse gitaartrio naar Herman van Veen.
Met haar gitaarspel geeft ze de typische Herman van Veen luisterliedjes kleur. Deze tour met het Rosenberg Trio die deze week startte, brengt het gezelschap tot in China waar een voorstelling wordt gegeven op het Internationale Culturele Festival, en in New York.

Die laatste plaats is voor Van Veen niet onbekend. Hij ontving er prijzen en beleefde er minder succesvolle tijden. Het Rosenberg Trio was jarenlang alleen bekend binnen de zigeunerwereld, maar de laatste tien jaar spelen ze op alle grote jazz-podia. Herman van Veen tot een echt jazzv-nummer verleiden is hen helaas nog niet gelukt.



MARC COUWENBERCH