Amersfoortse Courant
M.C.S.

Vakwerk van Herman van Veen in Grand

5 februari 1976

AMERSFOORT —Herman van Veen, die gisteravond zijn Harlekijnshow bracht in het Grand Theatre moest tweemaal terugkomen nadat de officiële voorstelling was afgelopen, voor het uitgelaten publiek tevreden was gesteld. Van Veen verzorgde voor een afgeladen zaai bijna drie uur entertainment, waarbij zang, mime, dans en grapkes elkaar afwisselden. Of je nu van de „clown" houdt of niet, vast staat dat de show technisch prima in elkaar zit. De lichteffecten en de muziek leveren een werkelijke belangrijke bijdrage aan Van Veen's optreden, hoewel hijzelf duidelijk centraal blijft staan in de show.


En daarbij gaat het er maar om of je vatbaar bent voor de „uitstraling" die hij op het publiek heeft. De bezoekers die gisteravond in Grand zaten waren dat zeker wel en het ene na het andere applaus klonk uit de zaal. Waarom de mensen klapten werd echter soms niet duidelijk. Als Van Veen alleen maar zijn hand beweegt ligt de zaal al dubbel van het lachen of gaan de handen op elkaar.
Ben je niet vatbaar voor de „act" van Herman van Veen, dan wil zijn nogal narcistische wijze van optreden wel eens storend zijn. De voorstelling vertoonde wat intensiteit en kwaliteit betreft een stijgende lijn met als absolute topper het nummer van Wisse, die de mensen 'n prettige dood aanbiedt. Van Veen treedt in dit nummer op met een kinderwagen waaruit de dood komt.

Een navrante, maar wel zeer aansprekende vorm van humor. Jammer was alleen, dat dit hoogtepunt zo aan het eind van de show valt. Je komt er dan eigenlijk pas goed in en tien minuten later sta je opeens buiten. ten.



M.C.S.