Leeuwarder Courant

Herman van Veen regisseert in Friese Poort Leeuwarden

3 feb 2005

Herman van Veen wordt 14 maart zestig jaar. Hij viert dit jaar ook zijn veertigjarig jubileum als artiest. Tussen alle festiviteiten door is hij tot en met zaterdag in de weer in Friese Poort in Leeuwarden, in de naar hem genoemde theaterzaal. Dit keer niet als zanger/entertainer, maar als regisseur van twee voorstellingen: 'Mata Hari' en 'God en de pianist'.


haal van Frédéric Chopin, een voorstelling waaraan de jonge toneelschrijver werkt. Verteld, gezongen en gedanst door Frederik Steenbrink, Lilja Hermannsdottir en Pepijn Koolen. Twintig studenten van de opleiding SCW-Theater van ROC Friese Poort assisteren Van Veen bij de productie. Ze verrichten werkzaamheden als regie-assistentie, figuratie, videoregistratie, catering en echniek.

'Mata Hari' is een recital van liederen, die samen het fascinerende verhaal vertellen van het leven en de dood van Mata Hari, zoals Herman van Veen dat ziet. De voorstelling wordt ver- tolkt door drie vrouwen: Jannemien Cnossen zingt het verhaal en wordt begeleid door pianiste Vonne Reijnders en danseres Yoko EI Edrisi.

Van Veen werd op Mata Hari attent gemaakt toen hij voor het eerst in Parijs Olympia speelde.
"De directeur feliciteerde mij. Ik was de tweede Nederlander die soleerde in zijn roemruchte zaal. "Wie was de eerste", vroeg ik. "Mata Hari", grinnikte de directeur."

'God en de pianist' vertelt twee verhalen. Het verhaal van een jonge toneelschrijver en het verHerman van Veen: "Iedereen heeft een andere voorstelling van wat God is. Voor Frédéric Chopin is God Wolfgang Amadeus Mozart .
En voor de toneelschrijver in dit stuk is God Frédéric Chopin. Zijn dode evenbeeld, de verdrietigste van alle humoristen...."