Tubantia
Nick Moritz

Jaap van Zweden verlengt contract Orkest van het Oosten tot vijf jaar

Verrassend concert met Herman van Veen

3 jan 1997

ENSCHEDE - Muziekcentrum, donderdagavond. Nieuwjaarsconcert door het Orkest van het Oosten o.l.v. Jaap van Zweden. Programma met muziek van Antonio Vivaldi, Maurice Ravel en Johann Strauss jr.


Niet alleen het concert was gisteravond uitbundig, ook de sfeer op de receptie na afloop mocht er zijn. Geen wonder, want op de tweede dag in het nieuwe jaar tekende Jaap van Zweden bij. Een nog niet eens begonnen driejarig contract werd opengebroken en het vernieuwde contract bindt Van Zweden vanaf september liefst vijf jaar als chefdirigent aan het Orkest van het Oosten. 'In die periode van drie jaar kan ik wel bereiken wat ik in mijn hoofd heb, maar ik wil daarna nog graag met het orkest een paar jaar verder,' zo lichtte hij het-besluit toe. 'Er wordt flink aan Van Zweden getrokken door andere orkesten,' verklaarde op zijn beurt orkest- voorlichter Menno van Duuren, 'maar op deze manier kiest hij nadrukkelijk voor dit orkest.' Tenslotte is in de wereld van opera .en symfonie-orkest een periode van vijf jaar een beter uitgangspunt voor het verwezenlijken van een artistiek beleid dan in een daarvoor relatief korte periode van drie jaar.

Hoe dan ook: 'Onze Jaap' zoals de kersverse chefdirigent door Peter Ijzerman, voorzitter van het bestuur van hét Orkest van het Oosten, werd genoemd, is geliefd in Enschede. Niet alleen bij het orkest dat hij weet te inspireren maar ook bij het publiek dat onder de indruk is van energiek bruisende uitvoeringen. Bovendien 'zorgt*Van Zweden niet alleen muzikaal voor vuurwerk en nieuw elan, ook verrassingen als een concertreis naar Amerika, een cd bij een grote maatschappij en Christiaan Borals concertmeester volgen in zijn slipstream. En dat de aandacht trekkende lijn zal worden doorgetrokken werd in dit Nieuwjaarsconcert onderstreept door een spontaan optreden met Herman van Veen. Juist dit nieuwjaarspresentje bracht het publiek op de banken. Van Veen zorgde voor twintig minuten ontspanning en is bij herhalingen in Deventer (5 januari) en Kampen (7 januari) misschien weer te zien.

Ook vóór de verrassing met Van Veen viel er al veel te beleven in dit concert dat overtuigde in flair en speelplezier. Voor de pauze werd alle energie nog beteugeld in delen uit Vivaldi's 'Vierjaargetijden' en Ravels 'Bolero'. Vivaldi vormde zelfs een ingetogen opmaat voor dit uitbundige concert. Van Zweden trad er als solist met gepassioneerd spel in op en een strijkersensemble uit het orkest bood stijlvol tegenspel. Vervolgens bleek de 'Bolero' weer even effectief als altijd. In een pittig tempo werden de bekende thema's gepresenteerd en opgestuwd naar de spetterende finale. Ruwe kantjes in zuiverheid en samenspel konden de stijgende intensiteit niet breken.

Na de hoog opgevoerde spanning in Ravel volgde na de pauze ontspanning met polka's en walsen van Johann Strauss jr. De bruisende vitaliteit was vooral in de polka's prima op z'n plaats. Maar een verfijnde controle was bij alle enthousiasme niet altijd aanwezig en ook dan klinken op zich tintelende walsen weleens vermoeiend. Tot slot werd natuurlijk Strauss senior #niet vergeten en met diens 'Radetzky Mars' klapte het publiek in de maat mee, zoals gebruikelijk is.



Nick Moritz