Privé
EVERT SANTEGOEDS

Vergokt Herman van Veen één milioen op Broadway?

21 dec 1982

Shirley Maclaine gaf aanzet

Theatertempels in Nederland, België en Duitsland trekken nu veel publiek als HERMAM VAN VEEN daar optreedt. Maar zijn Engelse shows, in 1980, liepen uit op een financiële ramp. Toch begint hij nu aan een Amerikaanse tournee, die EEN MILJOEN gulden kosten opBROADWAY, het Mekka van de internationale showbiz moet eindigen...



Of er straks, als HERMAN VAN VEEN het toneel oploopt van het AMBASSADORT HEATER op BROADWAY, meer mensen in de zaal zullen zitten dan de vier die in de Tielse schouwburg de repetities voor dit Amerikaanse avontuur bijwoonden, wordt in showbiz- kringen sterk betwijfeld.
Herman van Veen heeft zijn zinnen gezet op de Verenigde Staten. Na het Belgische en Duitse publiek wil hij nu ook de Amerikanen voor zich zien te winnen. Een groots opgezette serie voorstellingen van zijn theatershow in en om NEW YORK, in het Mekka van de internationale showbiz, is één van de grootste risico's in zijn loopbaan die de cabaretier thans neemt...

TWEEËNTWINTIG toegewijden, alle medewerkers van de shows in Nederland en Vlaanderen, staan nem terzijde in een onderneming die ruim één miljoen gulden kost.
Tonnen méér nog dan de tournee door Engeland, die in 1980 een regelrechte flop werd. Twee ton ging daarmee verloren.

Gedesillusioneerd

Al veel landgenoten kregen in een poging de Verenigde Staten te veroveren het deksel op de neus. KEES VAN KOOTEN en WIM DE BIE staan onderaan de lijst van personen die gedesillusioneerd terugkwamen. Volgens velen staat Herman van Veen (37) niets anders te wachten. Geen mens kan zich voorstellen dat een land met 210 MILJOEN inwoners op een Nederlandse cabaretier zit te wachten.
Toen WIM KAN in 1967 een voorstelling van Herman van Veen bijwoonde zei hij na afloop: 'Ik ben van mijn stoel gevallen van het lachen. Deze jongen zal het heel ver schoppen. ' Maar of de grootmeester daar iets dergelijks mee bedoelde als wat Van Veen nu van plan is...?
Herman trof in alle stilte en nogal geheimzinnig de voorbereidingen voor het huzarenstukje dat door zijn Nederlandse collega's nauwlettend zal worden gevolgd. Zijn Nederlandse show werd door de maker van de beroemde Amerikaanse musical Chorus Line in het Engels vertaald en de Amerikaanse ambassadeur in ons land heeft zich ingespannen om de voorstelling in de Verenigde Staten door de agent van niemand minder dan LENA HORN te laten uitbrengen.

'We doen het heel rustig aan,' vertelt hij aan PRIVÉ, als wij hem in Tiel, tijdens de repetities in schouwburg De Agnietenhof opzoeken.

Hopeloos

Ik ben de afgelopen jaren een paar keer benaderd om de oversteek te wagen, maar ik geloof dat ik nu pas de juiste mensen heb gevonden die daar werkelijk iets voor me kunnen betekenen. Natuurlijk is het een geweldige eer dat juist een theater-grootheid als SHIRLEY MAC-LAINE, die in Hamburg een voorstelling van me zag, haar manager enthousiast heeft gemaakt. Die is enkele malen hier geweest om zich te overtuigen en samen hebben we de knoop doorgehakt. We beginnen in (zeg maar) het Amerikaanse Tiel en gaan na de provincie-plaatsen naar Broad way. Is het hopeloos, dan stoppen we, is er nog een sprankje over dan ben ik van 8 tot en met 22 december in het Ambaasador-theater te zien....'

Radio-reclame, interviews en folders zullen iedere avond 1100 mensen naar het theater moeten lokken. En natuurlijk zullen de ook bij ons bekende affiches met daarop alleen Hermans kuiten en gympjes in het straatbeeld verschijnen.
Herman van Veen, All of Him (helemaal) is de titel van de show, wat niet alleen aangeeft dat men pas in het theater de rest van hem te zien krijgt, maar ook dat hij daar zijn beste beentje zal voorzetten.
En dat zal hij ook moeten, want de één miljoen gulden die op het spel staat, betekent de gehele opbrengst van zijn laatste succesvolle theatershow en die zou hij in de donkere dagen voor Kerstmis weleens kunnen verspelen.
'Ik zie dit avontuur echt als een investering voor later,' zegt Herman, die er vertrouwen in heeft dat deze tournee niet even rampzalig zal verlopen als die van twee jaar geleden, door Engeland.

Rampzalig

Van de fouten die toen zijn gemaakt, hebben we veel geleerd,' zegt hij. 'In Duitsland is het indertijd wel goed aangepakt. In Engeland liepen we te hard van stapel. Bovendien werd dat een aaneenschakeling van rampen. De publiciteitscampagne kwam te laat op gang, door een staking verscheen de elpee niet... Geen mens wist wie Herman van Veen was.
Dat gaat nu wel anders. Ik krijg de gelegenheid om in kleine theaters te wennen aan het Amerikaanse publiek. Daarvan is bekend dat dat veel eerder 'in' is voor iets nieuws dan het conservatieve Engelse.

De show wordt in New York aangekondigd als iets nieuws, iets unieks, als het beste dat er in Nederland op theatergebied te koop is. Bovendien is het 'op Broadway staan' natuurlijk al een stuk reclame.
De toekomst zal het leren.



EVERT SANTEGOEDS