Prive

Doorbraak met songfestival

Verliest Herman van Veen zijn vrouw nu aan Hollywood?

20 dec 1981

HERMAN VAN VEEN is intensief bezig Zijn vrouw MARLOUS FLUITSMA, die op 19 april het Songfestival zal presenteren en daarmee een grote doorbraak lijkt te gaan maken, een filmcarrière in Amerika te laten starten.Onderhandelingen met Amerikaanse filmregisseurs zijn al gevoerd en lijken voor het echtpaar Van Veen gunstig te zijn uitgevallen...


Herman van Veen, de Nederlandse cabaretier, is vastbesloten zijn 33-jarige vrouw, actrice MARLOUS FLUITSMA, beroemd te maken. Na verwoede pogingen, die eigenlijk steeds weer mislukten. lijkt het Marlous definitief met haar presentatie van het Eurovisie Songfestival eind volgende week uit de schaduw van haar man te zijn getreden. Overigens een keuze die aan het Nederlandse volk niet ongemerkt is voorbijgegaan.

In Hilversum wordt gefluisterd dat Herman bij deze keuze een dikke vinger in de pap had. Hij wil immers niets liever dan dat zijn vrouw eindelijk erkenning krijgt als een actrice van het kaliber Els van Rooden of Anne-Will Blankers.
Ook met dit idee in het achterhoofd is Herman met zijn vrouw Marlous naar Amerika vertrokken en heeft in New York met vele filmregisseurs en producers gesproken over de mogelijkheid de film 'Uit Elkaar', waarin Marlous ook een belangrijke rol speelt, in de Amerikaanse bioscopen te krijten. Herman en Marlous bezochten vele cocktailparty's om maar zo veel mogelijk mensen uit het "vak" te ontmoeten en daardoor : mogelijkheid te creëren dat Marlous vaste grond in Hollywood krijgt.

Herman zelf heeft voor volgend ? de wereldberoemde CARNEGIE HALL in New York afgehuurd, omdat het zijn grote wens is daar op te treden.

Volgens een woordvoerder van Harlekijn-Holland, Hermans maatschappij, zijn de gesprekken in Amerika erg vruchtbaar geweest, en is de kans groot dat dit voor Marlous de doorbraak betekent naar een internationale film carrière.

Marlous en Herman hadden ook het plan om Hollywood aan te doen, om daar met hun goede vriendin MONIQUE VAN DE VEN en haar man JAN DE BONT die goed zijn ingevoerd in de jungle van de Amerikaanse filmmaatschappijen te spreken en hun ervaring in de onderhandelingen te kunnen gebruiken. Helaas speelde tijdgebrek hun parten en zijn zij niet aan hun bezoek aan Hollywood toegekomen. Maar die plannen om Marlous in Los Angeles bekend te maken zijn wel degelijk serieus.

Het duo is vastbesloten Marlous in de vaart der volkeren op te stoten. Ondanks de goede bedoelingen van Herman heeft Marlous haar kansen tot nog toe nooit helemaal waar kunnen maken. Speciaal voor z'n vrouw schreef Herman 'De Spinze', een toneelstuk dat Marlous met Joost Nuissl op de planken bracht. De Spinze bleek echter te zweverig en te poëtisch voor het Nederlandse publiek, zodat dit stuk min of meer flopte.

Veel beter voor Marlous was 'Juke-box 2000', een stuk dat over een snackbar ging.'Juke:box 2000' sloeg vooral aan bij de jongere generatie en kreeg veel lovende kritieken. De enige rol die Marlous landelijke bekendheid gaf, was haar rol in de televisieserie 'Pleisterkade 17'. Maar echt beroemd werd ze daardoor niet.
Marlous, die enige tijd bij de Haagsche Comedie heeft gewerkt, maar ook daar helaas niet helemaal uit de verf kwam, heeft bij menige collega een warm plaatsje in het hart. Zij is een eenvoudige actrice zonder enige vorm van sterallures. Vrienden van Herman en Marlous noemen het nu komende songfestival een van de belangrijkste pijlen op Hermans boog. Miljoenen kijkers zullen op 19 april de verrichtingen van zijn vrouw gade kunnen slaan. Dit mag dan toch dè kans van Marlous worden genoemd.

De wens van zijn vrouw een grote ster te maken, bewijst de liefde die Herman voor zijn Marlous koestert.

Er waren maar weinig vrienden die vertrouwen hadden in de plotselinge hartstocht die Herman in zich voelde opkomen toen hij in het Maastrichtse café 'Tribunal' werd voorgesteld aan Marlous Fluitsma (toen nog studente aan de toneelschool). Niet alleen omdat Herman in die dagen getrouwd was met een vrouw, die niets met het vak had te maken, en de zorg had over een zoon van dertien, maar ook omdat hij wel meer tijdens zijn huwelijk gecharmeerd was geraakt van mooie, jonge vrouwen, zonder dat daar verder wat uit voortvloeide.
Maar dat het hier niet om een 'verliefdheidje' ging, maar om ware liefde, bleek toen Herman voor Marlous een punt achter zijn huwelijk wilde zetten.

De spanningen, angsten en het grote schuldcomplex die met deze beslissing gepaard gingen, heeft Herman vele jaren later min of meer proberen te verwerken in zijn film 'UIT ELKAAR'.
Het huwelijk van Marlous en Herman (inmiddels gezegend met de geboorte van zoon MERLIJN!) wordt beschouwd als zeer harmonieus en dat ondanks het feit dat Marlous slechts met grote moeite kon wennen aan het grillige en dominante karakter van haar echtgenoot.
Dat Marlous en Herman niet alleen in hun werk, maar ook privé vaak ieder hun eigen weg gaan, moet volgens de 33-jarige actrice als zeer normaal worden gezien.
In een interview zei zij hierover: 'Ik houd niet van mensen die elkaar inperken. Je hebt je verantwoordelijkheid en je kunt natuurlijk niet leven alsof je alleen bent, maar ik vind toch dat iedereen het recht heeft om al die dingen te doen, die hij of zij wil.

Als Herman erg veel weg gaat, zal ik niks zeggen, maar ik weet dat hij zelf op een bepaald moment denkt:'En nu wordt het te dol'. IK LAAT HEEL VEEL RUIMTE WAARBINNEN ALLES MOGELIJK IS, maar die wil ik zelf ook.
Contact met anderen is een verrijking en ik vind dat het moet kunnen. Zeker als je werkt ontmoet je soms hele fantastische mensen Op de vraag waarom Marlous ondanks haar zucht naar 'ruimte' en 'zelfstandigheid' dan toch getrouwd is, antwoordde zij: 'Op het moment dat we dat alle twee wilden, voelden we dat als een enorm compliment voor elkaar en toen hebben we het ook binnen veertien dagen gedaan. Dat was het, er zat niets anders achter, want zo'n papiertje is immers ook geen waarborg.

Veiligheid of zekerheid bestaat helemaal niet. Je moet bij elkaar blijven als het fijn is en anders zou ik het niet eens meer willen. Al lijkt me een scheiding wel héél ingrijpend.'