DE 3 WATERSTEDEN

'Ogen met uitzicht op zee" een programma van Rob Chrispijn

Rob Chrispijn hartelijk ontvangen in Oude Stadhuis

2 okt 2001

HASSELT - Ruim veertig belangstellenden waren vrijdag 21 september, naar het Oude Stadhuis aan de Markt te Hasselt getogen om het programma van Rob Chrispijn bij te wonen. De bovenzaal van het Oude Stadhuis zat vol met liefhebbers die genoten van dit concert c.q. literaire avond, welke georganiseerd werd door SCAB Hasselt Door de unieke combinatie met 'Eten Anders' van SCAB, eerder op de avond, kon er eerst heerlijk gedineerd worden in de bibliotheek en daarna goedgevuld naar het theater! Rob Chrispijn is al meer dan 25 jaar tekstschrijver.


Zijn succesvolle loopbaan begon hij met een vrije vertaling van Suzanne van Leonard Cohen, die in de uitvoering van Herman van Veen een grote hit werd. Deze samenwerking met Herman van Veen, resulteerde in een groot aantal theatershows en platen. Andere artiesten die teksten van Rob Chrispijn zongen zijn, Frans Halsema, Paul de Leeuw en Stef Bos. Hij werk al een jaar of tien met plezier mee aan 'Het Klokhuis' en 'Sesamstraat'. De toneelafdeling van het Ballet van Vlaanderen, gaf hem opdracht het muziektheaterstuk 'Anne Frank' te bewerken.

Later ontdekte Rob Chrispijn hoe leuk het is om zélf voor het publiek te staan. Dit enthousiasme resulteerde in een eigen programma welke hij afgelopen vrijdag in Zwartewaterland opvoerde. Dit programma was genaamd: 'Ogen met uitzicht op zee', waarin hij de verhalen achter de liedjes nog wat meer uitdiept en andere versies laat horen van bestaand materiaal. Zanger-gitarist Gerrit Jan Schmidt en instrumentalist John Paul Tijssen stonden deze avond Rob Chrispijn muzikaal en geestelijk bij.
In 'Ogen met uitzicht op zee' speelt muziek een grote rol. Teksten als: 'de regels van het gesticht' op muziek van Herman van Veen, bewerkt door Gerrit Jan Schmidt, 'Thee' op muziek van Paul Simon, 'Johnny Afdruiprekje', 'Heren met speren', en 'Ik droom dat iedereen wakker werd', kwamen deze avond aan bod. Het publiek genoot zichtbaar van zijn werken.

Ook liet hij het publiek op een verrassende manier stilstaan bij zaken als; de zin van het rijm, de rol van het verlangen en de nieuwsgierigheid van scholeksters.

Of, om het met drie liedtitels samen te vatten: "Laten we maar zeggen, Alles, Goed voor een glimlach. "