GELDERLANDER

Arild Veld maakt rekwisieten speelfilm

2 sep 1999

ARNHEM - Uit de luidsprekers klinkt klassieke muziek. Luid, want de werkplaats van de Arnhemse kunstenaar Arild Veld is groot en als hij bezig is, gebeurt dat niet zonder lawaai. Arild Veld werkt namelijk veel met ijzer. Hij maakt bizarre objecten en laat zich inspireren door de natuur. De kunstenaar heeft de laatste twee jaar keihard gewerkt om de nieuwste Nederlandse speelfilm Nachtvlinder van Herman van Veen van de nodige rekwisieten te voorzien.


De Arnhemse kunstenaar werd twee jaar geleden benaderd door mensen van de productiemaatschappij van Herman van Veen. Van Veen is verantwoordelijk voor het scr.pt, regisseert de film en speelt er een hoofdrol in.
De komst van Herman van Veen naar zijn werkplaats Illusions Factory verbaasde Arild Veld. Van Veen had bij toeval een aflevering van het tv-programma Paradijsvogels van Amold Jan Scheer gezien, waarin opmerkelijke mensen aan het woord komen. Arild had toen een bizar voertuig gemaakt, een hellewagen, met twee prehistorische vogelachtige figuren erop. Dat voertuig werd toen gefilmd. "Herman van Veen had mijn creatie onthouden. Op een gegeven moment stonden hier mensen voor de deur van de film maatschappij en die wilden dat ik de rekwisieten voor de film De Nachtvlinder zou maken", vertelt Arild Veld.

De kunstenaar woont en werkt al jaren op een gekraakt Defensiecomplex in Schaarsbergen bij Arnhem. Hij heeft wel aan verschillende projecten deelgenomen, maar een grote opdracht in de glamourwereld van de film heeft hij nog nooit gehad.
Wat hem vooral opviel was de volledige vrijheid die hem werd gegund om zijn kunstwerken te maken. "Ik zei: 'Geef het script maar, dan lees ik dat eerst even door'. Het verhaal is een soort Middeleeuws sprookje en die sfeer ligt me wel. Ik kon zonder problemen mijn gang gaan."

De Arnhemmer heeft bijvoorbeeld de wapenuitrustingen van de spelers vervaardigd, de inrichting van de troonzaal en het huis van de koninklijke strandjutter, gespeeld door Ramses Shaffy. "Ik heb een enorme ijzeren schaakspel gemaakt dat in de troonzaal staat. Het ding is zo groot, dat het opgetakeld wordt in de troonzaal. Daar vindt ook het gevecht plaats tussen de wrede koning (Herman van Veen) en de goede prins. Het schaakspel gaat in dat gevecht een cruciale rol spelen."

Bij de inrichting van de verschillende ruimten op de filmset, werden ook twee andere Arnhemse kunstenaars Stefijn Lehr en Simon Drost ingeschakeld. Simon Drost heeft veel speciaal schilderwerk verricht en Stefijn Lehr zorgde voor houten rekwisieten.

"Bij. de filmopnamen wilde ik soms meer doen, dan was toegestaan. Ik zag dan scènes waarvan ik dacht: 'Daar kan veel meer bloed bij of er moet meer modder gebruikt worden', maar dan moet je je inhouden, want daarvoor zijn weer andere mensen verantwoordelijk."
De Arnhemse kunstenaar probeerde zoveel mogelijk bij de opnamen te zijn om zijn eigen spullen goed neer te zetten. "Want er waren niet zoveel mensen die daar kijk op hadden". Bijna had Arild ook nog een figurantenrol gespeeld als het hulpje van de smid die in een kelder ruimte een speciaal apparaat moest uitproberen op een jonge maagd. "Maar dat ging jammer genoeg op het laatste moment niet door."

Over het uiteindelijke resultaat van de film is hij best tevreden. Ook al flopt de film, voor de kunstenaar blijft het een interessante artistieke werkervaring.
De film De Nachtvlinder gaat donderdag 2 september in première.