AD
Arno Gelder

Herman erg gelukkig

Theaterman over avontuur in VS: Geen afgang

18 dec 1982

SCHIPHOL - Herman van Veen is zoals hij het zelf noemt "erg gelukkig en met heel veel positieve resultaten" teruggekeerd uit New York. De 37-jarige theaterman, die hij zijn aankomst werd vergezeld door zijn vrouw, de actrice Marlous Fluitsma, heeft weliswaar zijn serie shows "Herman van Veen: all of him" op Broadway in New York afgebroken, maar hij gaat volgend jaar terug naar de Verenigde Staten. Optimistischer dan ooit tevoren.


In januari treedt hij met zijn huidige programma een week op in het beroemde Ed Sullivan Theater op Broadway. De Amerikaanse televisie-maatschappij Globe neemt een show op, die in maart in de gehele Verenigde Staten en Canada en later in Japan en AustraliŽ zal worden uitgezonden.

Nieuwe show

Later in 1983 gaat Herman van Veen met een nieuwe show op toernee door Amerika, waar hij alle grote steden bezoekt. Deze theaterreis duurt zeven weken en wordt besloten met een optreden in de Carnegie Hall of het Lincoln Centre in New York. OPGEWEKT Een zeer opgewekte Herman van Veen op Schiphol: "Er is dus volstrekt geen sprake van een afgang zoals een aantal kranten in Nederland de afgelopen week heeft beweerd. Ik ben met deze serie vroegtijdig gestopt omdat ik het aanbod kreeg om in januarie weer terug te komen".
"Daarom heb ik geen risico met een tweede week Broadway willen nemen. Het was immers niet nodig".

Volgens Herman van Veen is zijn eerste Broadway-avontuur in de vaderlandse pers te negatief weergegeven. "Men is hier vooral afgegaan op de kritiek in de New York Times en die was inderdaad negatief. Maar er zijn wel dertig recensies over mijn programma geschreven die overwegend positief waren. Maar omdat het accent van het begin af aan zo sterk op de New York Times werd gelegd, leek het alsof ik op Broadway geflopt ben".

CONTRACT

"Als dat zo zou zijn geweest had men mij natuurlijk niet opnieuw een contract aangeboden voor het Ed Sullivan Theatre, een van de beroemdste theaters op Broadway waar onder andere de Beatles en de Rolling Stones hebben gespeeld".
Daarbij heeft Herman van Veen ook buiten het theater veel zakelijke successen geboekt. Binnenkort tekent hij een driejarig contract met de platengigant Polygram en worden zijn teksten de komende jaren over de hele wereld vertegenwoordigd door de vermaarde uitgeverij Chapell in New York.

"Zeker dat platencontract betekent heel veel voor me", vertelt hij. "Dat was eigenlijk de belangrijkste inzet van dit avontuur. In maart verschijnt al in Amerika, Canada, Japan, Nieuw Zeeland en AustraliŽ een plaat van deze show die Herman van Veen in concert live on Broadway gaat heten".

BLIJ

"Ook met die internationale vertegenwoordiging van mijn repertoire ben ik heel blij. Mijn Amerikaanse advocaten zeiden dat dit een van de interessantste overeenkomsten is die een Europeaan ooit met een Amerikaanse uitgever heeft gesloten".
Maar behalve met alle zakelijke voordelen van zijn korte verblijf in New York, is Herman van Veen vooral blij met de reacties van het zo verwende Broadway-publiek op zijn show.
Herman van Veen: "Er was een grote belangstelling en waardering uit vakkringen. Zo zijn bijvoorbeeld Shirley Maclaine en Bob Fosse, die de hoofdrol in de film All that jazz speelde, naar het Ambassador Theatre gekomen. Ook acteurs, regisseurs en dansers kwamen me na afloop van de voorstelling feliciteren. Dat heeft me veel goed gedaan".

LOVEND

"De reacties van de pers in New York zelf waren in meerderheid lovend", vervolgt hij. "In de ogen van bepaalde critici heb lk de traditie van Broadway doorbroken door niet met een buikdanseres en nog eens zestien danseressen te gaan staan. Dat werd gewaardeerd Maar het blijft daar natuurlijk wel zo dat ik of kan vliegen of verzuipen, of schitterend zing of een stem als een cocosmat heb, Ųf prachtig viool speel of maar wat loop te krassen".
"Op Broadway heeft men zoveel vergelijkingsmateriaal. Als je plano speelt ben je al gauw geen Vlctor Borge en als je viool speelt al snel geen Yehudi Menuhin."
"Ik heb", aldus Herman van Veen, "het publiek geprobeerd duidelijk te maken dat Ik Herman van Veen ben".
Wanneer Herman van Veen in Januari weer naar New York vertrekt, zal zijn programma nauwelijks gewijzigd zijn. "Maar dat betekent niet", zegt hij nadenkend, "dat ik in die acht dagen niets geleerd heb".

VREDE

"Het irriteert bijvoorbeeld sommige mensen als je over oorlog en vrede praat. GeŽngageerd theater vind je heel weinig op Broadway. Maar ik vind het helemaal niet hypocriet om te zeggen dat je het als Hollander in je broek doet omdat je ingeklemd ligt tussen de twee wereldmachten. Maar er zijn mensen die dat niet pikken".

De Amerikaanse senator Edward Kenncdy was echter onder de indruk van Herman van Veens show en bood hem na afloop een boek met opdracht aan. "Die toonde zich heel gelukkig met een scŤne waarin ik met een ping pong-balletje uitbeeld: zo springt die met de wereld om en zo die. Hij was verrast door dat kritische entertainment".

ABSURD

"In de pers werden de zang en muziek in de show unaniem de lucht in geschreven, mijn clownerieŽn vaak als te absurd ervaren en mijn ernst erg zwart-wit beoordeeld".
"Het enige dat ik waarschijnlijk ga veranderen is de opening van mijn programma. Ik ga vertellen wie ik ben, waar ik vandaan kom en hoe ik denk.
Na twintig minuten zijn de mensen dan of afgehaakt, of je kunt niet meer stuk".



Arno Gelder