Veluws Dagblad
Bert Crebas

Erik van der Wurff treedt uit de schaduw

1 mei 1990

Erik van der Wurff? Wie eh... Voordat u in diep gepeins dreigt te geraken volgt eerst een geheugensteuntje: Herman van Veenfans herkennen in hem direct diens lijf-componist en orkestleider. Die samenwerking geldt al sinds vijfentwintig jaar. Maar Van der Wurff heeft veel meer noten op zijn zang. Hij schrijft filmmuziek, componeert en arrangeert voor bekende Nederlandse artiesten en is verantwoordelijk voor de muziek van de tekenfilmserie Alfred Jodocus Kwak. Van der Wurff (45) is een produktieve componist /muzikant, die gewend is om in de'schaduw' van anderen te werken.


Hij treedt nu naar buiten met een cd, waarop achttien van zijn composities zijn verzameld. Daarvan zijn elf nummers geschreven voor de tekenfilmserie Alfred J. Kwak. De andere zijn van de theatervoorstelling 'Onder Water', de opera 'Pol', de tekenfilmserie 'De Clowns' en de tv-serie 'Herman En De Zes'. De toetsenist (piano en sijnthesizers) werd muzikaal bijgestaan door onder anderen Nard Reijnders (sax, clarinet), Lex Bolderdijk (gitaar) en Anner Bijlsma (cello). De liedjes zijn ingetogen of vrolijk, ze hebben iets herkenbaars in zich. Een sterk punt van muziek, die beelden dient te ondersteunen of op te roepen.

'Meestal bekijk ik eerst de beelden van een ruwe montage', vertelt Van der Wurff. 'In het geval van Alfred J. Kwak was dat uitgesloten. Die serie is in internationaal verband gemaakt, waar onder anderen TV Tokijo bij betrokken was. Dat station bestaat tien jaar en in het kader van de festiviteiten wilden ze de tekenfilms drie maanden eerder dan gepland uitzenden.

In Japan doen ze daar niet moeilijk over. Ze huren gewoon extra mensen in. Wij moesten in een razend tempo werken. Herman (van Veen) schreef de verhaaltjes in de zomer van 88. Op basis daarvan heb ik de muziek geschreven.'
'Elk verhaal, dat dus één afle-vering is, beslaat ongeveer anderhalf A4-tje tekst. Die heb ik intuïtief gelezen: Waar komen de accenten, wie is belangrijk, hoe is de situatie. Wij hadden contact met een Japanse storij-writer. Het overleg ging per tele-fax en we zijn twee keer in Japan geweest. Het was racen geblazen. Ondanks de tijdsdruk was deze manier van werken een goeie ervaring.

' Het meeste van mijn werk omschrijf ik als de betere confectie, maar dat van Alfred J. Kwak noem ik C & A- materiaal, lopende bandwerk. dit bedoel ik niet negatief, het geeft de verschillende werkwijzen aan. De factor tijd was het belangrijkst. Een andere manier van werken dan ik gewend was, maar er moest resultaat komen. Normaal gesproken werk ik net zo lang aan iets tot het goed is. Dit was een artistieke uitdaging. Ik heb geleerd problemen snel op te lossen'.


Variatie


Van der Wurff werkt niet graag lange tijd in dezelfde situatie. Schrijven en opnemen in de studio vindt hij leuk, maar dat moet na een tijdje afgewisseld worden met iets anders. Over variatie heeft hij niet te klagen. 'Zes maanden per jaar ben ik met Herman op tournee. De resterende tijd gebruik ik om filmmuziek te schrijven en projecten te doen voor omroepen of orkesten. Ik vind het belangrijk om voor publiek te spelen. Dan voel je pas goed of' t overkomt. Cd's uitbrengen is niét genoeg. Ik mis dan de directe respons van de mensen. Herman en ik werken al vanaf het begin samen, dus al vijfentwintig jaar. Wij ontmoetten elkaar - op het conservatorium. Toen we met de eerste theatershow begonnen dacht ik: dit doe ik één jaar. Na dat seizoen dacht ik: okee, nog 'n jaar. We werden een eenheid.

Je krijgt samen een steeds groter verleden en dat bepaalt de toekomst.' ' Herman en ik gaan persoonlijk weinig met elkaar om, zodat we genoeg tijd voor onszelf - privé - hebben. Wij kunnen alles tegen elkaar zeggen, het respect dat we voor elkaar hebben blijft altijd.
Die verhouding is in de loop der jaren zo gegroeid. Nieuwe medewerkers moeten vaak aan die situatie wennen zij kunnen niet zo ver


Carnegie Hall


'Een hoogtepunt noemen vind ik heel moeilijk. Misschien wel ons internationale succes. De eerste voorstelling Hamburg was een emotioneel hoogtepunt. En het optreden in Carnegie Hall in New York zal ik nooit van m'n leven vergeten. De eerste serie in Carré was misschien wel de leukste. We maakten er een dolle boel van. Toen waren we ongebonden en deden gekke dingen. Niet dat we nu aftakelen... De hele wereld is veranderd. Technisch gezien zijn de theatershows niet te vergelijken met die van het begin. Met de apparatuur bereiken we nu zo'n beetje de geluidskwaliteit van een cd. Tegelijk met de cd 'Erik der Wurff is 'Blauwe Plekken' van Herman van Veen uitgebracht. In vergelijk met voorgaande albums is Van der Wurffs aandeel daarin bescheiden te noemen.

Hij co-produceerde 'slechts' 4 nummers. Schreef geen muziek. 'Dat komt voort uit beperkt beschikbare tijd; we hebben wat meer moeten uitbesteden. Kwak nam ongelooflijk veel tijd in beslag. Voor Herman was het ook een uitdaging om het eens anders te doen, maar dat klinkt nieuwer dan het in werkelijkheid is. Hij heeft eerder samengewerkt met Het Goede Doel en Pim Koopman. Heinz Kunze (componist op 'Blauwe Plekken') kennen we al sinds de Duitse tournee's'.



Bert Crebas