TOP
BART BECKERS

HERMAN VAN VEEN:
"muziek groeit als nagels en haren "

maart 1988

TOP: Vele TOP-lezers zullen je ongetwijfeld ken-nen van hitsingels zoals "De bom valt nooit" en "Hilversum 03' en je was mede verantwoordelijk voor het succes van Danny de Munk. Is de hitparade belangrijk voor een troubadour?

Herman: Ik heb geen hits nodig om platen te verkopen, ik zing een verhaal. De druk van de platenmaatschappij ken ik niet Wij hebben onze eigen productiemaatschappij. Een nummer als "De bom valt nooit" had allesbehalve een hitkarakter, scoorde op zijn inhoud En *Hilversum 3" was bedoeld als een persiflage op de hitindustrie. Totaal tegen onze verwachtingen werd juist dat stuk een hit.

TOP: Maar hoe zit het dan met Danny de Munk ?
Herman Ik hoorde tijdens de opnamen van Ciske de Rat dat die jongen een groot zangtalent heeft. Ik stelde voor dat hij in de film een paar liedjes zou zingen en kwam met een door mij bewerkt liedje van Jean Louis Pisuisse. Het productieteam vond mijn melodie goed maar de tekst niet commercieel genoeg. Ik heb toen ook voor zijn elpee alleen maar melodieën geleverd Ik heb dus niets te maken met de inhoud van zijn teksten, waar ik ook zeker niet achtersta


WAW, WAT EEN MUURTJE


TOP: Hoe maak je een liedje ?

Herman Meestal begin ik met een tekst. Die kost, zeker als je zoals ik journalistiek en zo objectief mogelijk te werk gaat, veel tijd en inspanning. Het gekke is, als ik het tekstschema eenmaal rond heb, komt de melodie zonder enige moeite vanzelf. Ik hoef alleen de woorden te lezen en hoor de melodie in mijn hoofd. Het is alsof je er een lijst omheen timmert. Muziek groeit bij mij als nagels en haar. Ik vind het soms ook niet nodig dat een tekst in zijn geheel direct begrijpelijk is. De sfeer kan ook bepalend zijn.

TOP: Op cultureel vlak houd je je bezig met zowat alles, maar het grote aantal gemaakte platen steekt echter boven de rest uit. Wat betekent het maken van een plaat voor jou ? Herman: Willem Wilmink heeft het eens onder woorden gebracht "Je kunt het vergelijken met een metselaar die een zo mooi mogelijk muurtje maakt voor een andere metselaar". Je wilt iets maken dat staat. En je hoopt natuurlijk altijd dat er een? timmerman voorbijloopt die zegt Waw, wat een muurtje.


LICHT IN DE OGEN


TOP: Speel je soms niet op routine, als je b.v. in een minder goede stemming bent?

Herman Nee, je kunt nooit wegdwalen. Het is zo verfijnd, er zijn zoveel handelingen te doen die een enorme concentratie vereisen. Routine zou dodelijk zijn. Dan kun je nog beter de voorstelling afzeggen.

TOP: Maar als je nu met een kop vol zorgen op het podium stapt?
Herman: Alles wat ik tijdens de voorstelling vertel, komt toch uit eigen ervaring. Dat krijgt dan de kleur van de stemming waarin ik op dat moment verkeer. Als er iets heel naars gebeurd is, zal ik dat ook laten blijken. Dat kan men zien in je manier van werken: je hebt soms een lichtje in je ogen en soms niet...


UNICEF-AMBASSADEUR


TOP: Naast al je culturele bezigheden heb je ook belangstelling voor de ontwikkelingssamenwerking. Je stichtte onder meer de organisatie Colombine en je werd ambassadeur van Unicef. Hoe groeide dit ?
Herman In de derde wereld heb ik voor het eerst een kinderlijkje aangeraakt De moeder legde het in mijn armen Dat was een enorme schok Daarna ben ik eindeloos gelukkig geworden omdat het in mijn armen had gelegen. Dat kinderlijkje deed voor mij de zon opgaan omdat ik toen zei: "Dit gaat te ver!" Dat kind heeft mij energie gegeven Ik had het natuurlijk al dikwijls op de televisie en in de krant gezien maar nooit echt Ik was blind en dat kind heeft mij de ogen geopend Dat was een prachtig signaal in mijn leven.

TOP: Ben je gelukkig ?
Herman Ik kan heel goed alleen zijn op een saaie hotelkamer, een hele middag dat maakt mij niets uit Er is altijd wel wat te zien. En ik ben ook graag thuis. Wij zijn nu vier kinderen verder, ik wil dat die het goed hebben, daar ben IK toevallig verantwoordelijk voor. En ik ben altijd bezig: het theater is een keuken waar je gerechten bereidt die nooit af zijn waardoor je ze zou moeten opeten. Toen ik voor het eerst op een toneel stond, was ik nog nooit in een theater geweest en mijn plan was de wereld beter te zingen Dat heb ik trouwens nog: ontzettend gelukkig worden als ik zing. Ik. kan soms zo intens gelukkig zijn als de voorstelling afgelopen is en je met elkaar doorzakt. Ook met mijn vrouw en kinderen heb ik dat Ik ben dus over het algemeen een heel gelukkig man alleen: ik heb een grote melancholie over mezelf waar ik nooit een antwoord op zal kunnen geven.

TOP: Wat zijn je plannen voor de toekomst ?
Herman: Tot eind oktober stond ik op de affiche van theater Carré in Amsterdam, waarna ik vertrek naar Graz in Oostenrijk voor filmopnamen. Er zijn ook nog theatervoorstellingen gepland in New York en Parijs.

TOP: Eigenlijk breng je meer tijd door buiten de Nederlanden.
Herman: Dat zijn gevoelens die teruggaan naar je jeugd. Erik de Noorman willen worden Het zijn vaak consequenties van mijn manier van leven. Op school heb ik me zelden comfortabel gevoeld, ik dacht altijd Dat kan het niet zijn, wat die man me probeert te vertellen Voor mij lagen de waarheid en wat me interesseerde buiten de school.

TOP: Wij kijken alvast vol verwachting uit naar je nieuwe film- en theatervoorstelling.


Met dank aan:
Herman van Veen
Franka Daels
Harlekijn Nederland
Theaterburo Pimpernel



BART BECKERS