Peive

Waarom de Haarlemse Schouwburg de deur sloot voor Herman van Veen

nov 1979

Herman wekt naar buiten de indruk een idealistische artiest te zijn, maar in Haarlem weet men welbeter HERMAN VAN VEEN mag de indruk geven een niet commerciële artiest te zijn die niet om geld geeft, de Haarlemse schouwburg weet echter wel beter. Daar heeft het personeel maar weinig goede woorden over voor het gedrag van Herman van Veen... Want de entertainer heeft het Haarlemse publiek toch min of meer op stijlloze wijze in de steek gelaten.


De afgelopen jaren trad HERMAN VAN VEEN niet meer in Haarlem op. TOCH WAS HET DIT THEATER DAT HEM, NU TIEN JAAR GELEDEN, ZIJN ALLEREERSTE KANS GAF. Herman van Veen begon toen net als professioneel artiest te werken. Zijn naam was nog totaal onbekend in Nederland. En er was nog geen groot theater dat hem liet optreden. De toenmalige directie van de Haarlemse Schouwburg gaf Herman deze gelegenheid wel. Commercieel gezien was de voorstelling geen groot succes. De zaal was bij de eerste voorstelling slechts gevuld met honderddertig mensen, terwijl er zevenhonderdvijftig personen in kunnen.

Maar het was HERMANs 'geboorte' als theater-artiest. En als de deur van de Haarlemse Schouwburg toen niet voor hem was opengegaan, had het veel langer kun- nen duren voor hij als beroepsartiest had kunnen beginnen.

Niemand minder dan Wim Kan woonde toen een van die allereerste voorstellingen van HERMAN VAN VEEN bij en sprak met hem. Sinds dat debuut in Haarlem is het Van Veen voor de wind gegaan. Hij had succes in ons land, maar ook in Duitsland. En hij verdiende veel geld. Er kwam roem in zijn leven, maar daarmee veranderde hij ook.

Herman van Veen, die zo blij was geweest dat hij in de Haarlemse Schouwburg had kunnen beginnen met zijn carrière, toonde zich juist tegen DEZE schouwburgdirectie erg ondankbaar. Want sinds zijn optredens in Duitsland, waarmee hij veel verdiende, steeg ook zijn uitkoopprijs (het bedrag dat een schouwburgdirectie voor een voorstelling van een artiest betaalt). HIJ EIST NU PER VOORSTELLING EEN BEDRAG VAN ONGEVEER TIENDUIZEND GULDEN. En natuurlijk kan een, toch betrekkelijk klein, theater als dat in Haarlem dit nooit betalen. Men heeft daar nog getracht Herman te herinneren aan de gevoelsband, die er tussen hem en dit theater toch moest bestaan. Maar de artiest heeft er geen enkele rekening mee gehouden. Hij bleef onvermurwbaar. OOK HAARLEM MOEST TIENDUIZEND GULDEN BETALEN ALS MEN HERMAN VAN VEEN WILDE ZIEN.

En dit is de reden dat Herman van Veen de laatste jaren nooit meer in Haarlem optreedt en er in dit theater mensen zijn die geen goed woord voor hem over hebben. Een medewerker van het theater zei: 'Het is in dit vak een gewoonte dat een artiest het theater dat hem zijn eerste kans gaf, toch een soort voorkeursbehandeling geeft en er een nauwe band mee houdt. Ook op financieel gebied is zo'n artiest dan eerder bereid daar een veertje te laten.

Dat komt vaak voor bij artiesten wanneer ze een band hebben met een bepaald theater. Het is hun manier, te laten zien hoe blij ze waren in zo'n theater te hebben kunnen starten.
Herman interesseert dit niets. Hij wil ook niet begrijpen dat een theater met zo weinig plaatsen moeilijk zo'n hoge uitkoopsom kan betalen of men moet schandalig hoge prijzen gaan vragen. De zo gevoelige Herman is dan een harde zakenman. Dat valt ons tegen.

We hoeven hem voor die prijs ook niet meer in huis te hebben. Geen haar op ons hoofd die daar aan denkt. Andere grote artiesten hebben ook een goede band met de schouwburg in Haarlem. Een ervan is WIM KAN.
Wim Kan maakt op financieel gebied wel een uitzondering voor dit mooie sfeervolle, maar kleine theater en past zijn uitkoopsom aan.

WIM BARY - directeur van het Cultureel Centrum in Amstelveen zei: 'Toen ik nog directeur was van de schouwburg in Tilburg begon FONS JANSEN daar met zijn serie.

Hij is daarna altijd bijzonder attent voor deze schouwburg geweest en hij hield daar ook rekening mee met zijn prijs. Dat is nu eenmaal een gevoelszaak in de theaterwereld, een gebruik' ALLEEN HERMAN VAN VEEN DOET DIT NIET.
Dit is een kant van deze artiest, die velen niet kennen. Door de hoge uitkoopsommen, die hij vraagt, gebeurt het zelfs dat schouwburgdirecties het zich niet kunnen permitteren het Cultureel Jeugdpaspoort geldig te doen zijn. Ook de jeugd moet dan dure prijzen betalen, voor Herman van Veen, die daarmee zijn culturele taak duidelijk aan zijn laars lapt.